
הדלקת נרות החנוכה – מהו הזמן הנכון ביותר ?
זמן הדלקת נרות החנוכה בצאת הכוכבים [בערך ב- 17:00], לא מאחרים ולא מקדימים, ולכן אין להקדים ההדלקה קודם צאת הכוכבים (בגמ' שבת כא: אמרו “זמנה משתשקע החמה”. ונחלקו הראשונים בביאור הגמ' לדעת הבה”ג, הרמב”ם ומהר”ם מרוטנבורג "משתשקע החמה" זהו תחילת השקיעה, והוסיף המהר”ם שאדרבה כשמדליקים בשעה שיש עדיין אור, הרואים מבינים שמדליק הנרות לשם מצוה ומתפרסם הנס יותר. וכ"כ הר”ן והרשב”א שיש להדליק הנרות בתחילת השקיעה, אלא שהם סוברים כשיטת ר”ת, שמדובר בשקיעה השניה, שהיא מהלך שלושה מיל ורבע, אמנם דעת ר”ת הו"ד בתוס' מנחות כ:, הרא”ש, תה”ד, הטור "משתשקע החמה" זהו סוף השקיעה דהיינו צאת הכוכבים וכן פסק מרן השו”ע סי' תרעב ס"א, וכן הכריעו רוב האחרונים המ”ב סק"א, והכה”ח אות ב, וצאת הככבים האמור כאן הוא כדעת הגאונים כמ"ש בכה"ח אות י), כן מנהג הספרדים (כן פסקו מרן פה"ד בשו"ת יחו"ד ח"ה סי' כב, ובספר חזו"ע חנוכה עמ' סב, והגר"ש משאש בשו"ת שמש ומגן ח"א חאו"ח סי' לא, וסי' לב ולג), ומנהג חלק מהאשכנזים להדליק הנרות בשקיעת החמה (גר"א סי' תרעב סק"א).
ומכל מקום בשעת הדחק כשיש חשש שאם לא ידליק קודם צאת הכוכבים יתבטל לגמרי מן המצוה, אז רשאי להדליק מפלג מנחה ובלבד שיתן כמות שמן שישארו הנרות דולקים חצי שעה מצאת הכוכבים (שו"ע שם, וכתבו הב"ח, הפר"ח וההמ"ב סק"ד שיברך על ההדלקה, וכן מבואר בחזו"ע חנוכה עמ' סט בהערה ע"ש), ויש אומרים שעדיף יותר שימנה שליח שידליק במקומו בביתו בזמן צאת הכוכבים (תורת מועדים חנוכה סי' ד ס"ב-ג).
ולכתחילה נמשך זמנה עד כחצי שעה לאחר צאת הכוכבים, אך בדיעבד יכול להדליק כל הלילה (שו"ע סי' תרעב ס"א וס"ב). ולכן מי שבא לביתו בשעת לילה מאוחרת ומצא את כל בני ביתו ישנים, ראוי ונכון שאם יוכל להעיר אחד או שנים מהם כדי שישמעו ממנו ברכת "להדליק נר חנוכה", יעשה כן, אך אם לא יעירם משנתם, ידליק נר חנוכה בברכה (חזו"ע חנוכה עמ' סד).
ואם בא להדליק נרות עשרים דקות לפני עלות השחר, כך שלא נשאר חצי שעה מהלילה, מדליק נרות חנוכה בברכה (שו"ת שבט הלוי ח"ח סי' קנו, חזו"ע חנוכה עמ' סז).
וקודם שידליק נר חנוכה יקדים להתפלל תפילת ערבית, שכן תדיר ושאינו תדיר, תדיר קודם. ועוד שקריאת שמע מהתורה, אבל אם הוא חושש שאם יתפלל כעת תפילת ערבית יעבור זמן ההדלקה לכתחילה, ידליק קודם תפילת ערבית (מחזיק ברכה סי' תרעב סק"ג, מ"ב סק"א, כה"ח אות ה). וכשמתפלל ערבית קודם זמן צאת הכוכבים, יקרא שוב קריאת שמע בצאת הכוכבים ואחר כך ידליק נרות החנוכה (כמבואר בחזו"ע חנוכה עמ' עא).
שיעורי תורה קבועים המתקיימים בבית הכנסת ויש חשש שאם ילכו הציבור להדליק נרות חנוכה בביתם לא יחזרו, יקיימו את השיעור כרגיל, ויזכירו לציבור להדליק נרות אחרי השיעור (מרן החיד"א במחזיק ברכה סי' תרעב, חזו"ע חנוכה עמ' עג, הגר"י משאש בספר נר מצוה עמ' כח).
להלכה ולמעשה יש להדליק את נרות החנוכה בצאת הכוכבים ולא לפני כן, ולכן נכון להקדים את תפילת ערבית בבית הכנסת כדי שהציבור יספיקו לחזור לביתם להדליק הנרות בזמן, אמנם כשיש שיעור קבוע בבית הכנסת ויש חשש שאם ילכו הציבור לביתם לא יחזרו לשיעור, ואפילו רק חלקם לא יחזרו לשיעור, יעשו את השיעור כרגיל, וידליקו הנרות אחרי השיעור, וחובה על הגבאים להזכיר לציבור להדליק הנרות.
הדלקת נרות החנוכה – מהו הזמן הנכון ביותר ? – עוד מאמרים לחנוכה