מה מברכים על סופגניה?

מה מברכים על סופגניה?

 

מה מברכים על סופגניה? והאם יברך עליה כשאוכלה בתוך הסעודה?

על הסופגניה מברכים ברכת "מזונות", ואפילו אכל ממנה כשיעור קביעות סעודה שהוא 216 גרם, לעולם מברך לאחריה "על המחיה", כיון שטוגנה בשמן עמוק (חזו"ע ברכות עמ' סו, שו"ת אורל"צ ח"ד פמ"ו ה"ט).

אולם כיום יש שאופים את בצק הסופגניה בתנור, ולכן יש לברר אם הסופגניה טוגנה בשמן או נאפתה בתנור, שאם נאפתה בתנור ויודע בעצמו שיאכל כשיעור קביעות סעודה, אם בכוונתו לאכול מראש כשיעור הזה, יטול ידיו ויברך "על נטילת ידים", ויברך תחילה "המוציא" ולבסוף ברכת המזון, אולם אם בתחילה לא רצה לאכול כשיעור קביעות סעודה, אך לבסוף אכל כשיעור, לאחר שיסיים אכילתו יברך ברכת המזון (שו"ע סי' קסח ס"ו, ועיין הלכה ברורה ח"ח עמ' תכד והלאה).

לכתחילה ראוי שלא לאכול סופגניה בתוך סעודה על פת, וטוב שיאכל ממנה לאחר ברכת המזון, ואם בכל זאת ברצונו לאכול ממנה בתוך הסעודה, יאכלנה בלא ברכה שספק ברכות להקל (בגמ' ברכות מב. אמרו פת הבאה בכיסנין מברכים עליה בורא מיני מזונות, וברכה אחרונה מעין שלוש. וכתב רב האי גאון 'כיסנין' הוא כעכים יבשים שנכססים באכילתם, ואילו רבינו חננאל כתב 'כיסנין' הוא מלשון כיס והוא כל דבר הממולא בתוכו, והרמב"ם כתב 'כיסנין' הוא עיסה מתוקה שלשו אותה בדבש או בסוכר וטעמה מתוק, ופסק מרן בשו"ע סי' קסח ס"ז שהלכה כדברי כולם שכל הדברים הללו נקראים פת הבאה בכיסנין. וכ"כ בחזו"ע חנוכה עמ' יט בהערה, בהליכות שלמה עמ' שיט, ובשו"ת אור לציון ח"ב פי"ב ה"י. ובאשר לקביעת סעודה בסופגניה המטוגנת בשמן עמוק, נחלקו האחרונים בזה, לדעת הרב פני יצחק אבולעפיא יש דין  קביעות סעודה גם בסופגניה מטוגנת, וכ"כ הגנת ורדים, ולעומתם כתבו הגאון רבי אפרים נבון והגאון רבי יונה נבון רבו של מרן חיד"א בשו"ת נחפה בכסף, שלעולם ברכתה מזונות ולבסוף על המחיה, והכריע מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף בספר חזו"ע ברכות עמ' סו שמאחר ודין זה שנוי במחלוקת וקיי"ל שעדיף למעט בברכות ולא להרבות, ולכן מברכים על סופגניה מזונות ולבסוף על המחיה, אולם יש להמנע מלאכול סופגניה בתוך סעודה על פת שמא לא יצא בה ידי חובה בברכת המוציא, ואם בכל זאת אוכל ממנה לא יברך עליה).

ויש אומרים  שכדי לצאת מכל הספקות נכון שבשעה שמברך ברכת "המוציא" על הלחם יכוין לפטור גם את הסופגניה, ורשאי לאכול ממנה בתוך הסעודה בלא ברכה, או שיברך על הסופגניה "מזונות" קודם נטילת ידים לסעודה ויטעם ממנה מעט, ואחר כך יאכל ממנה בתוך הסעודה ללא חשש. או אם כשבירך "המוציא" כיון שלא לפטור את הסופגניה, רשאי לברך עליה "מזונות" ולאכול ממנה בתוך הסעודה (שו"ת אור לציון ח"ד ח"ד פמ"א ה"ב בהערה).

להלכה ולמעשה על סופגניה מברכים בורא מיני מזונות, ולגבי ברכה אחרונה אם טוגנה בשמן עמוק כמו רוב הסופגניות הנמכרות היום, מברכים עליה מעין שלוש ואפילו אכל כמות הגדולה משיעור קביעות סעודה (216 גרם), ואם היא אפויה בתנור, יש בה קביעות סעודה ולכן האוכל יותר מ216 גרם נוטל ידיו בברכה, ומברך על הסופגניה המוציא לחם מן הארץ ולבסוף מברך ברכת המזון.

כמו כן יש להעדיף לאכול את הסופגניה לאחר ברכת המזון ואם בכל זאת רוצה לאכול ממנה בתוך הסעודה,אינו מברך עליה מזונות וספר ברכות להקל.

מה מברכים על סופגניה? והאם יברך עליה כשאוכלה בתוך הסעודה? – עוד מאמרים לחנוכה

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

שאלה של עגלון מקצועי
סיפורים

שאלה של עגלון מקצועי

  שאלה של עגלון מקצועי זהירות יתירה נדרשת מהאדם שלא להכנס למחלוקת, החכם עיניו בראשו הוא נזהר שלא להיכנס בכלל למחלוקת, ולא יאמר אדם, חכם

חומש בראשית

העולם הזה – כפרוזדור

חייו של האדם רצופים עליות וירידות. מעידות ומהמורות ניצבות להן בדרכו של ההולך בדרך ה'. כזה היה יעקב אבינו ע"ה, עת הוצרך לברוח מבית הוריו

פרשת בשלח - תאמין
חומש שמות

חידוש לפרשת בשלח – תאמין אתה מסוגל!

פרשת בשלח – תאמין אתה מסוגל! הגיע העת בו עם ישראל יוצאים ממצרים, משנים את חייהם מעבדות לחרות ומשעבוד לגאולה. מעניין הוא לראות איך עם

מעלת מזכה הרבים
כללי

מעלת מזכה הרבים

  מעלת מזכה הרבים אמרו חז"ל (פרקי אבות פ"ה מי"ח): "כָּל הַמְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים, אֵין חֵטְא בָּא עַל יָדוֹ. וְכָל הַמַּחֲטִיא אֶת הָרַבִּים, אֵין מַסְפִּיקִין

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן