
מראש חודש אב, ממה יש להמנע ?
מיעוט שמחה – משנכנס אב ממעטין בשמחה, וישראל שיש לו דין ומשפט עם הנכרי, ישתמט ממנו וידחה המשפט עד לאחר תשעה באב מפני שמזל ישראל רע בימים אלו (שו"ע סי' תקנא ס"א), ונכון להחמיר עד י' באב (חזו"ע ד' תעניות עמ' קסו).
בניית בית – מראש חודש אב ועד התענית ממעטים במשא ומתן של שמחה, ולכן אין לבנות בניין של שמחה (שו"ע סי' תקנא ס"ב, ואם הוא להרווחה בעלמא, כתבו הגר"ח פלאג'י מועד לכל חי סי' י אות ח והבא"ח פר' ש"א דברים ה"ג שאפילו אם התחיל לבנות את ביתו קודם ראש חודש אב, יש להפסיק בניית הבית בתשעת הימים), ודוקא להרווחה בעלמא אבל לצורך מגורים כגון שמשפחתו מרובת ילדים והבית קטן מלהכיל את כולם, מותר להרחיב את ביתו (מ"ב ס"ק יב, חזו"ע ד' תעניות עמ' קסז), וכן אם בונה לצורך מצוה, מותר לבנות (רמ"א סי' תקנא ס"ב), כגון שבונה לצורך חתן שלא קיים מצות פריה ורביה (מ"ב ס"ק יד).
קבלן לפרנסתו – מותר לקבלן בניין המתפרנס מבניית דירות למטרות ריווח, לבנות דירות גם לאחר ראש חודש אב, שבזמנינו של מצוקת דיור ומחסור גדול בדירות. ועוד שיש מצוה גדולה ליישב את ארץ ישראל, וכל שכן אם התחיל את שלבי הבנייה קודם ראש חודש אב (חזו"ע ד' תעניות עמ' קסט).
להיכנס לבית חדש – מותר להיכנס לדירה חדשה בימים אלו אם הוא לצורך מגורים ולא להרווחה בעלמא, ומותר גם לעשות חנוכת בית על ידי דברי תורה ומעט כיבוד, ואת שמחת חנוכת הבית יעשה לאחר תשעה באב (חזו"ע ד' תעניות עמ' קסח), ויש אומרים שאין איסור בדבר ומותר בכל אופן שאין לנו לאסור אלא מה שאסרו חז"ל (שו"ת אורל"צ ח"ג פכ"ו ה"א).
צביעת הבית – אסור לצבוע ולסייד את הבית בימים אלו (שו"ע סי' תקנא ס"ב), אבל במקום הפסד ממון ששכר פועלים שיצבעו את ביתו לפני ראש חודש אב ויצטרך לשלם להם שכרם, נכון שיפייס אותם בדבר מועט ואם אינו יכול לפייסם, רשאי לצבוע ביתו (מ"ב ס"ק יב, בא"ח פר' ש"א דברים ה"ג).
עשיית מעקה – מותר לקבוע מעקה בקיר ואפילו בתשעה באב עצמו, שחובה עליו למנוע כל סכנה מביתו (בא"ח פר' ש"א דברים הי"ז, חזו"ע ד' תעניות עמ' קסח בהערה שיש בזה מצות עשה מן התורה).
משא ומתן – מראש חודש אב ועד התענית ממעטים במשא ומתן של שמחה (שו"ע סי' תקנא ס"ב), כגון קניית צורכי חופה, רהיטים ותכשיטי כסף וזהב (שו"ת אג"מ חאה"ע ח"ד סי' פד, חזו"ע ד' תעניות עמ' קסח בהערה), ויש אומרים שצריך למעט מכל משא ומתן אף אינו של שמחה אלא שאין לו בו צורך כל כך (כמבואר בביה"ל סי' תקנא ד"ה ממעטין בשמחה, ובכה"ח אות כא, שו"ת אורל"צ פכ"ז ח"ג ה"א), ולכן אין לקנות רהיטים ומוצרי חשמל בימים אלו אלא רק אם הם הכרחיים לו (חזו"ע ד' תעניות עמ' קסח בהערה), ואין לסגור עסקה על רכישת רהיטים ומוצרי חשמל ואפילו שיקבלם בביתו לאחר תשעה באב, ואם כבר הזמינם קודם ראש חודש אב, יבקש לקבלם בביתו לאחר תשעה באב (תורת המועדים עמ' קמב).
קניית כלים – מותר לקנות כלי בית פשוטים בימים אלו ככלי מטבח וסכו"ם (הליכות מועד עמ' טו).
קניית ספרים – מותר לקנות ספרי קודש חדשים בימים אלו, ואף על פי שהוא שמח בהם, שדבר מצוה הוא ומותר (חזו"ע ד' תעניות עמ' קסח בהערה), וכן מותר לקנות ספריה חדשה לספרי קודש (שם).
קניית בגדים חדשים – אסור לקנות בגדים חדשים ונעלים חדשות מראש חודש אב ועד התענית, ואפילו אם דעתו ללובשם לאחר תשעה באב (רמ"א סי' תקנא ס"ז, מ"ב ס"ק מט, שו"ת אורל"צ ח"ג פכ"ו ה"ב), אולם דבר האבד, מותר לקנות בימים אלו, כגון בגד שלא יוכל למצוא אותו לאחר תשעה באב (בא"ח פר' ש"א דברים ה"ב), או שמחיר הבגד יתייקר עד התענית (חזו"ע ד' תעניות עמ' קסז בהערה), מכל מקום הקונה בגד חדש אסור לו ללבושו בימים אלו, משום שיצטרך לברך עליו שהחיינו (מ"ב ס"ק מז, כה"ח אות צה). וכן מותר לקנות נעלי גומי חדשות לצורך תשעה באב, וטוב לנעול אותם מעט קודם התענית כדי שלא יחדשם בתשעה באב (שו"ת אג"צ ח"ג סי' פ, שו"ת אורל"צ פכ"ו ה"ב, תורת המועדים סי' ה כ"ג).
בגדים חדשים – אסור לתפור ולסרוג בגדים חדשים, וכן לתפור נעלים חדשות (שו"ע סי' תקנא ס"ז), ואסור גם לרקום רקמה בבגדים (כה"ח אות קטז), מכל מקום מותר לתקן בגד או נעלים שנקרעו בימים אלו (מועד לכל חי סי' י סי"ח, בא"ח פר' ש"א דברים ה"י, חזו"ע ד' תעניות עמ' רז).
מראש חודש אב, ממה יש להמנע ?
עוד כתבות בנושא הלכה