
למה צמים בצום גדליה?
יום ג' בתשרי הוא צום על הריגת גדליהו בן אחיקם.
וסיבת התענית לאחר שנבוכדנאצר השני מלך בבל החריב את בית המקדש הראשון והגלה את עם ישראל לבבל, גלות שנמשכה שבעים שנה.
חלק מעם ישראל דלת העם נותר בארץ ישראל ונבוכדנאצר הפקיד עליהם כמושל את גדליהו בן אחיקם. אלא שהיו יהודים שישבו באותם הימים במואב בעמון ובאדום ובעוד ארצות.
דבר השמועה שנבוכדנאצר השאיר יהודים בארץ יהודה והפקיד עליהם את גדליהו בן אחיקם, ועוד שיש להם הרווחה הגיע ליהודים שבגולה. ובעליס מלך בני עמון נתקנא בגדליהו בן אחיקם שהייתה עינו צרה בו שנתמנה לתפקיד הנחשק כשליט בארץ ישראל, הוא שלח את ישמעאל בן נתניה להורגו.
וכך בחודש השביעי הוא חודש תשרי, בא ישמעאל בן נתניה אל המצפה שבו ישב גדליהו בן אחיקם, כשמטרתו ברורה להרוג אותו.
יוחנן בן קרח הזהירו שישמעאל מתכווין להרוג אותו אך גדליהו בן אחיקם סירב להאמין לכך וטען שזה לשון הרע. אומרת על כך הגמרא (נידה סא ע"א) "אמר רבא: לשון הרע זו – אף על פי שלקבל אותה אסור, לחשוש לה צריך".
גדליהו קיבל את ישמעאל בכבוד, ובהיותם במצפה קם ישמעאל והרג את גדליהו בן אחיקם ואת רוב היהודים שהיו איתו שם, ואת הכשדים שהשאיר מלך בבל בארץ יהודה.
בכך נכבית גחלת ישראל שנשארה ביהודה, כל היהודים שנותרו שם פחדו מנקמת מלך בבל וברחו למצרים ונתךזרה שארית הפליטה, והארץ נשארה שוממה.
זכר להריגת גדליהו בן אחיקם אנו מתענים ביום ג' בתשרי, ללמדנו ששקולה מיתת הצדיקים כשריפת בין אלוקינו.
למה צמים בצום גדליה? עוד מאמרים…