
האם מותר לפתוח מטריה בשבת וללכת עימה כך ברשות הרבים? ומה הדין אם היתה המטריה פתוחה מערב שבת?
הנה מבואר בגמ' (שבת קלז:) שאסור לעשות אוהל עראי בשבת. ונחלקו הראשונים לדעת הרי"ף נראה שזהו איסור מן התורה, ולדעת הרמב"ם אסור לעשות כן מדרבנן.
בשו"ת מכתם לדוד (חאו"ח סי' א) כתב לדון בזה והעלה שאסור לפתוח מטריה בשבת, ועוד שיש בזה איסור בניית אוהל עראי, ובפרט לדעת הרי"ף הפותח מטריה בשבת חייב מן התורה. ולא עוד אלא אפילו אם המטריה היתה פתוחה מערב שבת אסור לנושאה בשבת, וטעמו מאחר שהוא נושאה מעליו בשבת נמצא שהוא מאהיל, והרי הוא עושה אוהל עראי בשבת שאסור.
אמנם בשו"ת נודע ביהודה (מהדורא תנינא חאו"ח ס"ס ל) הסתפק אם יש איסור עשיית אוהל באופן שהמטריה כבר היתה פתוחה מערב שבת, אולם הסכים שעל כל פנים יש איסור בדבר משום מראית העין, כי הרואה אותו נושא מטריה בשבת יבוא לחושדו שפתח אותה בשבת. ולכל הדעות יש בזה גם איסור מדרבנן של מראית העין כשזה נעשה בפרהסיא, עיין שם בדבריו.
נכון הוא שבשו"ת חתם סופר (ח"א חאו"ח סי' עב) כתב לחלוק על הנודע ביהודה הנזכר והקל לשאת המטריה בשבת, מכל מקום רבים מהאחרונים דחו את דבריו מההלכה ואסרו לפתוח מטריה בשבת ולשאת אותה ברשות הרבים, ובפרט במקום שאין בו עירוב.
וכן פסקו לאסור מרן החיד"א בברכ"י (שיורי ברכה סי' שטו) בשם שו"ת גבעת פנחס כ"י להרב המפורסם מהר"ר פנחס עניו ז"ל, והפתח הדביר (שם אות ג), והבן איש חי (שנה ב' פרשת שמות אות ח), והביאור הלכה (סי' שטו ד"ה טפח), והחזון איש (סי' נב אות ו). וכן העלה מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף בשו"ת יחוה דעת (ח"ב סימן מג) ובהליכות עולם (ח"ד עמ' ג-ה), ובחזו"ע (שבת ח"ה עמ' שז), ומשם בארה. וכ"כ בשו"ת אור לציון (ח"ב פרק כז ה"א), ע"ש.
להלכה ולמעשה אסור לפתוח מטריה בשבת משום איסור עשיית אוהל עראי, וכל שכן ללכת עמה פתוחה ברשות הרבים שיש בה גם מראית העין שיחשבו הרואים שפתח אותה בשבת.
עוד הלכות