
מהו זמן ספירת העומר? וכיצד ינהג מי ששכח לספור בלילה?
ממוצאי יו"ט ראשון של פסח אחרי תפילת ערבית מתחילים לספור ספירת העומר, עד ליל ה' בסיון, ומצוה שכל אחד יברך הברכה ויספור בעצמו את מנין ימי הספירה (גמ' מנחות סה: "וספרתם לכם" שתהא ספירה לכל אחד ואחד, וכ"פ מרן בשו"ע סי' תפט ס"א).
לכתחילה זמן הספירה בתחילת הלילה לאחר צאת הכוכבים וכן נוהגים המדקדקים במצות, ואם לא ספר בתחילת הלילה הולך וסופר כל הלילה בברכה, ובדיעבד אם ספר לאחר השקיעה קודם צאת הכוכבים יצא ידי חובה (שו"ע שם ס"ב).
אך ציבור שסיימו תפילת ערבית בזמן בין השמשות, והחזן יודע שאם לא יספור עכשיו עם הציבור חלק מהם ישכחו לספור, רשאים לספור בברכה לאחר השקיעה קודם צאת הכוכבים, שספירת העומר מדרבנן וספק דרבנן לקולא (הגאון רבי משה כלפון הכהן זצ"ל בשו"ת שואל ונשאל ח"א סי' מ, חזו"ע יו"ט עמ' רלב, שו"ת משנה הלכות ח"ח סי' קצב).
ומי ששכח ולא ספר בלילה, יספור ביום בלי ברכה (שו"ע סי' תפט ס"ז), ובשאר הימים סופר העומר עם ברכה (ברכ"י אות טו"ב, נהר שלום אות ה, מאמר מרדכי אות ט, מ"ב ס"ק לד, כה"ח אות פ), ואם שכח לספור בלילה וגם לא ספר למחרת ביום בלי ברכה, אינו רשאי להמשיך לספור בברכה משום שחיסר במצוה ונאמר בה: "וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עֹמֶר הַתְּנוּפָה שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה" (שו"ע ס"ח), ויאמר לאחד המתפללים שיכוין עליו בברכה ויספור הוא בעצמו.
ומנהג נכון לספור את העומר בכל בוקר לאחר תפילת שחרית בלי ברכה, כדי שמי ששכח לספור בלילה יספור ביום ויוכל לספור ולברך בשאר ימים (נהר מצרים הל' העומר סכ"ד, כה"ח אות פ).
אבל אם הוא מסופק אם ספר אתמול, רשאי להמשיך לספור בברכה מכאן ולהבא (כ"פ מרן בשו"ע ס"ח, וביאר מרן פה"ד זצ"ל בספרו חזו"ע יו"ט עמ' רלו-רלח שיש כאן ספק ספיקא להקל, שמא ספר העומר בלילה, ואם תמצא לומר שלא ספר, שמא הלכה כדעת ר"י בעל התוס' שבכל לילה מצוה לספור בפני עצמה, ועוד שלדעת הרמב"ם והראבי"ה ספירת העומר בזמן הזה מה"ת, וספק דאורייתא לחומרא).
מהו זמן ספירת העומר? עוד כתבות בנושא עומר