
האם מותר לשמוע שירים בכלי שיר בימי בין המצרים?
מותר מעיקר הדין לשמוע שירי קודש המלווים בכלי נגינה דרך טייפ או דיסק בשאר ימות השנה הרגילים (מרן השו"ע בסי' תקס ס"ג אסר אחרי חורבן ביהמ"ק לשמוע כלי שיר, ובשו"ת אורל"צ ח"ג פ"ל ה"ג כתב להחמיר לכתחילה אף בשמיעה בטייפ, אך בשו"ת יחו"ד ח"א סי' מה התיר לשמוע שיר משום ס"ס להקל, שמא לא נאסר רק כלי שיר על היין, ואת"ל כדעת הרמב"ם שנאסר כלי שיר בכל אופן, שמא שמיעה בטייפ שונה מכלי שיר שרואה את הנגנים), אולם בימי בין המצרים מיום שבעה עשר בתמוז ועד אחר תשעה באב, אסור לשמוע שירים המלווים בכלי נגינה אפילו בדיסק (שו"ת אג"מ ח"ו חאו"ח סי' כא אות ד, שו"ת אורל"צ ח"ג פכ"ה ה"ב, ובחזו"ע ד' תעניות עמ' קנא בהערה כתב בלשון "אסור", וכ"כ בחזו"ע אבלות ח"ב עמ' שסד בהערה).
מכל מקום שירה בפה הנקראת וואקאלית ללא מנגינה ונשמעת כעין כלי שיר מותרת. ובלבד שאינה מביאה לידי ריקודים, שבמקרה כזה ראוי להימנע מלשמוע שירים אלו (הליכות שלמה אויערבך עמ' תיב, שו"ת צי"א חט"ו סי' לג, שו"ת אג"מ ח"א סי' קסו, ילקו"י ספיה"ע עמ' תמה).
וכן שירה בפה דרך הודאה להשם יתברך, וללא כלי נגינה מותרת בימי בין המצרים, וכל שכן שמותר לנגן בקול נעים בתפילה ובשעה שעוסק בתורה, כגון: בשבת ואין להחמיר בזה כלל ואפילו בתשעה באב שחל בשבת (חזו"ע ד' תעניות עמ' קנא-קנד, שו"ת שבט הקהתי ח"א סי' קפט).
וכמו כן בשמחה של מצוה המתקיימת בימים אלו, שמחת חתן וכלה, ברית מילה, פדיון הבן, סיום מסכת, ובר מצוה בזמנה, יש להתיר לשמוע שירי קודש מלווים בכלי נגינה (שו"ת משנ"ה ח"ו סי' קט, שו"ת אורל"צ ח"ג פכ"ה ה"א בביאורים, חזו"ע ד' תעניות עמ' קנא). אבל בלאו הכי אין להקל בזה שכדאי הוא בית אלוקינו להתאבל עליו. שכבר אמרו חז"ל "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה".
להלכה ולמעשה, אף על פי שמותר לשמוע שירים בכל ימות השנה הרגילים, מכל מקום בימים הללו ימי בין המצרים מי"ז בתמוז ועד תשעה באב לא שומעים שירים המלווים בכלי נגינה, אבל שירה בפה הנקראת וואקאלית מותר לשיר.
עוד כתבות בנושא הלכה