לקבוע מזוזה במחסן, האם חייבים?

לקבוע מזוזה במחסן, האם חייבים?

לקבוע מזוזה במחסן

האם חייבים לקבוע מזוזה במחסן שלא גרים בו?

בגמרא (יומא יא.) נחלקו האמוראים אם בית התבן (מחסן של תבן) חייב במזוזה או שמא פטור הוא.

לדעת רבי יהודה בית התבן פטור במזוזה מחסן משום שאינו משמש למגורים אלא לאחסון חפצים וכדו, ואילו לדעת ר' כהנא חייב הוא במזוזה שאף שמחסן אינו משמש למגורים, מכל מקום מודה שאם הוא משמש גם לרחצה וכבית הכסא פטור ממזוזה.

להלכה נחלקו הרמב"ם והרא"ש כיצד לפסוק בזה, הרמב"ם (פ"ו מהלכות תפילין ה"ז) פסק שבית התבן פטור ממזוזה אם אין בו שימוש לקישוטי נשים שנאמר: "על מזוזות ביתך", פרט לאלו. אך הרי"ף (כך הסביר מרן בכסף משנה שם שדעתו כהרא"ש) והרא"ש (הלכות מזוזה סי' טו) פסקו שחייב במזוזה. ובגירסא לפנינו ברי"ף כתוב שבית התבן פטור ממזוזה. וכן דעת הריא"ז בשלטי גיבורים.

וכן פסק מרן השלחן ערוך (חיו"ד סי' רפו סעיפים א-ב) אלו מקומות חייבים במזוזה: אוצרות יין ושמן, ובית התבן ובית העצים ובית הבקר כולם חייבים במזוזה.

ומכל מקום ביאר הש"ך (סק"ב) בשם הדרישה, כל שהמקום נקי ואין בו טינופת חייב במזוזה משום שאף שלא דרים שם ממש, מכל מקום נכנסים ויוצאים לשם נחשב בית דירה.

וכתב הערוך השלחן (חיו"ד סי' רפו סעיף ט) שיש לחוש לדעת הרמב"ם והריא"ז הסוברים שבית התבן ובית האוצר פטורים ממזוזה, ולכן להלכה יש לקבוע שם מזוזה בלא ברכה.

וכן כתב בשו"ת אבני נזר (חיו"ד סי' שפב אות ה) שיקבע שם מזוזה בלי ברכה.

וכן פסק מרן פאר הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בספרו הליכות עולם (ח"ח עמודים רפו-רפז) שיש לקבוע מזוזה במחסן ללא ברכה, וכלל גדול בידינו בכל מחלוקת הפוסקים ספק ברכות להקל.

ודין זה הוא בתנאי שיש במחסן שיעור של לכל הפחות ד' על ד' אמות (מאה ותשעים וששה סנטימטר על מאה ותשים וששה סנטימטר מרובע), כמבואר בשלחן ערוך (שם סעיף יג, ועיין עוד בשו"ת יביע אומר ח"ד חיו"ד סי' כג).

וכן צריך שיהיה משקוף לדלת המחסן כמבואר בשלחן ערוך (בדין זה יש מחלוקת הרמב"ם פוטר והרא"ש מחייב ודעת מרן שם סעיף טו כהרא"ש שפטור) שהמקום פטור מהמזוזה.

להלכה ולמעשה יש מחסן שיש לו משקוף בדלת ויש בשיעורו ד' על ד' אמה, יש לקבוע מזוזה בפתחו ללא ברכה.

ויש שנתנו עצה טובה לקבוע את המזוזה במחסן מיד אחרי שקובע את המזוזות באחד מחדרי ביתו ללא הפסק כלל, ובשעת הברכה ולכוין לפטור גם את המחסן ולצאת ידי חובת כל הדעות, ויכול לצוות לשליח שישמע מפיו הברכה וילך ללמחסן מיד ויקבע המזוזה, ובזמן הזה הוא יקבע בדלתות הבית.

עוד כתבות בנושה הלכה

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

חומש שמות

מהיכן למדנו שיראת שמים קודמת ללימוד התורה? חידוש נפלא!

  בפרשת השבוע פרשת ויקהל נאמר "וַיַּעַשׂ אֶת הֶחָצֵר לִפְאַת נֶגֶב תֵּימָנָה קַלְעֵי הֶחָצֵר שֵׁשׁ מָשְׁזָר מֵאָה בָּאַמָּה" (לח, ט) מובא בספר 'וקראת לשבת עונג',

סיפורים

מכתב אישי אליך! – סיפור מרגש לראש השנה תשפ"ה

  השנה האחרונה אוטוטו מאחורינו, לא להאמין איך חלפה לה שנה, עכשיו עלינו לחשב מסלול מחדש לתקן את העבר ולבנות את השנה הבאה עלינו לטובה.

איך להתפלל נכון?
תפילות

איך להתפלל נכון?

איך להתפלל נכון? כל אדם רוצה שתפילותיו יתקבלו לפני ה', לאן הולכות להתפילות שעדיין לא התקבלו? כיצד מתפללים נכון כדי שהתפילה תתקבל ונזכה לישועה? איך

האם מניחים תפילין בתשעה באב?
הלכות

האם מניחים תפילין בתשעה באב?

האם מניחים תפילין בתשעה באב?     תפילין בתשעה באב – יש נוהגים שלא להתעטף בטלית ושלא להניח תפילין בשחרית של יום תשעה באב, ובתפילת מנחה מתעטפים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן