כל מה שצריך לדעת על הפרשת החלה

כל מה שצריך לדעת על הפרשת החלה

כל מה צריך לדעת על הפרשת החלה

כל מה שצריך לדעת על הפרשת החלה.
מהי כמות העיסה ממנה חייבים להפריש חלה כדין? ומה נוסח הברכה שמברכים על הפרשת החלה?

נאמר בפסוק (במדבר טו, יט-כ): "ראשית עריסותיכם חלה תרימו תרומה כתרומת גורן, כן תרימו אותה. מראשית עריסותיכם תתנו לה' תרומה לדורותיכם". ונמצא שיש חיוב להפריש חלה מהעיסה קודם שתיאכל. בזמן שבית המקדש היה קיים הייתה החלה נתינת לכהן שיאכלנה בקדושה, אבל כיום שכולנו טמאי מתים נאסר עלינו לאכול מהחלה, ואף אין נותנים אותה לכהן אלא שורפה באש, ואח"כ רשאי לזרקה לאשפה, אך לא הסתפק בעטיפתה בנייר וזריקתה בפח (ילקו"י עמ' תתיא ותתיח).

שיעור חיוב הקמח בחלה הוא חמש מאות ועשרים דרהם, [זהו מטבע שהיה מצוי בזמנם], כמבואר ברמב"ם (פ"ו מהלכות ביכורים הט"ו), וכן פסק מרן בשו"ע (יו"ד סי' שכד ס"א), ושיעור של דרהם אחד בודד הוא שלושה גרם בדיוק. ונמצא שהלש עיסה בשיעור של קילו וחמש מאות וששים גרם (1560 גרם), חייב להפריש מהעיסה חלה בברכה, אבל בפחות משיעור זה, פטור מלהפריש חלה (כה"ח סי' תנו אות טז, שו"ת יחו"ד ח"ד סי' נה, הליכ"ע ח"ה עמ' רכג).

כמו כן, הפרשת חלה היא רק מעיסה העשויה מחמשת מיני דגן [חיטה, שעורה, כוסמת, שיבולת שועל ושיפון] אבל עיסה משאר דברים כקמח תפוחי אדמה וכדומה, אין מפרישים ממנה כלל.

אולם אם עירב כמה סוגי קמחים מחמשת מיני דגן, ועשה מהם עיסה, מצטרפים ומפריש מהם חלה בברכה ובלבד שיהיה בהם כשיעור הנ"ל. אבל אם לא עירבם בעודם קמח, אלא לש כל מין בפני עצמו, ואחר כך צירפם ביחד יעשה שאלת חכם, כי יש בזה כמה חילוקי דינים, כמבואר בשו"ע (יו"ד סי' שכד ס"ב).

וקודם ההפרשה יש לברך "בא"ה אמ"ה אשר קידשנו במצותיו וציונו להפריש חלה תרומה". ומיד לוקח מעט מהעיסה ואומר: "הרי זו חלה". אולם אם לא אמר כן, הפרשתו מועילה.

להלכה ולמעשה, חיוב הפרשת חלה הוא רק מעיסה מחמשת מיני דגן, ושיעור הפרשת חלה בברכה הוא כשיש בעיסה 1560 גרם, ובפחות משיעור זה פטור מהפרשת חלה.

עוד כתבות בנושא הלכה ועוד יותר…

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

איך מנצחים את היצר הרע
מוסר והשקפה

איך מנצחים את היצר הרע?

  איך מנצחים את היצר הרע? מסית ומפיל אותך!  אומר שלמה המלך הכלפ באדם בספר קהלת (ד, יג): "טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל

התמים השלם - יהודי שהיה
סיפורים

התמים השלם – יהודי שהיה מביא מדי שבוע קרבן לה'

  התמים השלם – יהודי שהיה מביא מדי שבוע קרבן לה' צריך לעשות מצוות ומעשים טובים מתוך הלב בכוונה טהורה ובתמימות, ש"רחמנא ליבא בעי דכתיב

כללי

אבן מאובקת שהפכה ליהלום

אל היכל ישיבת 'פורת יוסף' בירושלים הגיע בחור צעיר כבן ארבע עשרה אשר התחנך עד כה בבית ספר חילוני וגדל במשפחה קשת יום ודלי אמצעיים,

מי שם פה לאדם?
חומש שמות

מי שם פה לאדם? החסרון לך הוא גם המעלה שלך

  מי שם פה לאדם? החסרון לך הוא גם המעלה שלך משה רבינו היה כבד פה וכבד לשון, דוקא בגלל זה הוא נבחר להיות המנהיג

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן