האם חובה לקרוא הפרשה שנים מקרא ואחד תרגום? ומהו הסדר הנכון לקריאת הפרשה?

האם חובה לקרוא הפרשה שנים מקרא ואחד תרגום? ומהו הסדר הנכון לקריאת הפרשה?

 

בגמ' (ברכות ח.), אמרו: "לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הציבור, שנים מקרא ואחד תרגום, שכל המשלים פרשיותיו עם הציבור, מאריכין לו ימיו ושנותיו". וכן ציוה רבי יהושע בן לוי את בניו, שישלימו פרשיותיהם עם הציבור שנים מקרא ואחד תרגום. וכתב מרן בבית יוסף (סי' רפה) שמובא במכילתא (פר' בא), שרבינו הקדוש גם הוא ציוה את בניו שלא יסעדו שחרית בשבת, עד שיקראו שנים מקרא ואחד תרגום.

וזו חובה גמורה על כל אחד ואחד, וכמו שכתבו כל הפוסקים (כ"כ הגאונים רב אחא משבחא ורב שרירא גאון, רבינו סעדיה גאון, ורב נטרונאי גאון, רבינו האי גאון, רבינו חננאל, הרי"ף, ורש"י). וכן פסקו הרמב"ם (פי"ג מהל' תפילה הכ"ה), ומרן השלחן ערוך (סי' רפה ס"א).

לכתחילה נכון לקרוא את הפרשה שמו"ת ביום שישי אחרי תפילת שחרית כשהוא מעוטף בטלית ומעוטר בתפילין, ואם לא הספיק לקרוא הפרשה ביום שישי, יקראנה בליל שבת אחרי הסעודה, ואם לא קרא אז, יקראנה ביום שבת בבוקר לפני סעודת שחרית, ואם לא קרא שחרית, יקרא עד המנחה, ואם לא קרא עד מנחה, יקראנה עוד יום רביעי בשבוע, ויש אומרים שיכול להשלימה עד חג שמחת תורה (שו"ע שם ס"ד, כה"ח אות כד, שו"ת יביא ח"ו סי' ל אות ה, חזו"ע שבת ח"א עמ' שיג), ומכל מקום, לכל הדעות אין לאחר לכתחילה את קריאת הפרשה שמו"ת לאחר השבת (מ"ב ס"ק יב).

לכתחילה יש לקרוא פסוק פסוק ואחריו תרגום ברצף, אבל אם קרא כל הפרשה פעמיים ברצף, ואחר כך קרא פעם אחת תרגום ברצף, יצא ידי חובה (חזו"ע שם עמ' שא-שב ובהערה).

וכתב הכה"ח (שם אות ד) בשם ספר חסידים שלא יקראנה רק כדי לזכות לאריכות ימים ושנים, אלא יקרא בשביל מצותה וללא כל תנאי, וממילא הקב"ה יאריך ימיו ושנותיו.

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

סיפורים

אל תמהר להאשים אחרים! סיפור מחזק!

  אמר פעם אדם נבון: "הכלל בחינוך הילדים הוא, אם בבית חם בחוץ קר, אך אם בבית קר בחוץ חם". כל אדם אפילו מבוגר שמח לקבל

הלכות

מה מברכים על סופגניה?

  מה מברכים על סופגניה? והאם יברך עליה כשאוכלה בתוך הסעודה? על הסופגניה מברכים ברכת "מזונות", ואפילו אכל ממנה כשיעור קביעות סעודה שהוא 216 גרם,

סיפור - תפילה פותחת
סיפורים

סיפור – תפילה פותחת שערים נעולים

סיפור – תפילה פותחת שערים נעולים רבות נאמר על מעלת התפילה לפני ה' וכוחה הרב לשדד ולשנות את הטבע. וכך כותב רבינו דוד האבודרהם זיע"א

סיפורים

יענק'לה שואב המים התגלה כגאון עולם!

  בעיר וולוז'ין בבלארוס. התגורר בחור העונה לשם יענק'לה. הוא היה שואב מים למחייתו. מידי פעם מפעם כאשר היה עובר על מפתן פתח אולם הישיבה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן