
איזו ברכה בירך אהרון הכהן את עם ישראל?
נאמר בפסוק בפרשתנו: "וַיִּשָּׂא אַהֲרֹן אֶת ידו [יָדָיו] אֶל הָעָם וַיְבָרְכֵם וַיֵּרֶד מֵעֲשֹׂת הַחַטָּאת וְהָעֹלָה וְהַשְּׁלָמִים" (ט, כב).
ופירש רש"י הקדוש שבירכם ברכת כהנים יברכך יאר ישא.
והוסיף רבי יעקב בעל הטורים "ויברכם ג' ברכות כנגד ג' מיני קרבנות. ברכה ראשונה כנגד חטאת וישמרך מן החטא שנאמר רגלי חסידיו ישמור, ברכה שניה יאר כנגד עולה שנאמר בעלותך לראות, וברכה שלישית שלום כנגד שלמים".
חידוש נפלא כתב הגאון הקדוש רבינו וידאל הצרפתי השני זיע"א אב"ד מקודש בעיר פאס שבמרוקו. והקשה מדוע נרמר בפסוק: "וישא אהרון את ידיו" לכאורה המילה "את" מיותרת? שדי היה לכתוב "וישא אהרון ידיו" תמהה.
ומיישב נפלא, שהמילה "את" באה לרבות, שאהרון הכהן קדוש ה' לא בירך את עם ישראל מן השפה ולחוץ אלא "עם ידיו", מלבד ידיו בירכם מעומק לבו. והוסיף שאפשר שבירכם גם בעיניו, שהסתכל בעם וקישר את לבו עמהם כדי שתצא הברכה מעמקי הלב ותפעל פעולתה.
בוא וראה מה כותב בתרגום יונתן בן עוזיאל בפירושו לשיר השירים על הפסוק: "הנה מטתו שלשלמה שישים גיבורים סביב לה" (ג, ז). "וכמה יאין כהניא בעדן דפרסין ידיהון וקימין על דוכניהון ומברכין לעמא בית ישראל בשתין אתין דמסירין למשה רבהון, ובההיא ברכתא מסחרא להון כשור רם ותקיף, ובה מתגברין ומצליחין כל גיבורי ישראל".
"כמה נאים הכהנים בזמן שהם פורסים ידיהם ועומדים על דוכנם ומברכים את עם ישראל בשישים אותיות שנמסרו למשה רבם, ובאותה הברכה הם מקיפים להם (לישראל) כחומה גדולה וחזקה, ועל ידה מתגברים ומצליחים גיבורי ישראל".
ובאחת משיחות אמר פעם הגה"צ רבי שמשון פינקוס זצ"ל: "דעו לכם כי העת רצון הגדול ביותר שיש לנו בעולמנו הוא שעת ברכת כהנים, שאז נפתחים שערי שמים ממש, מה צריך יותר מזה?!… אחד מידידי היה במצב קשה מאוד, כיוונתי עליו רבות בזמן ברכת כהנים, וה' יתברך נענה לתפילתי ולאותו חולה נעשה נס ממש גלוי!". (ספר נפש שמשון על תהילים עמ' קלה).
וכך סיפר הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א ראש ישיבת 'חברון', כי באחד הימים בעת ששהה במחיצתו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל.
אנשים רבים באו וצבאו על פתח ביתו לקבל ממנו ברכה להצלחה ולישועה או להתייעץ בםי קודשו, הרב שטיינמן אמר לו: "באמת תמוה בעיני לראות כל כך הרבה אנשים מלאים בסבל וצרות וזקוקים לישועה והצלחה בחייהם, רצים ואצים בכל עת לחפש ולבקש ברכות מהרבנים, ולעיתים רבות אף נודדים למרחקים גדולים בשביל כך, וכל זאת למרות שאין הם בטוחים שבברכת אותו אדם אכן תבוא להם הישועה אם בכלל… בעוד שסמוך לביתו של כל יהודי ויהודיה ישנה ברכה גדולה אשר בורא עולם בכבודו ובעצמו הבטיח שהיא הבטחה גמורה בדוקה ומנוסה והיא בשעת "ברכת כהנים" בבית הכנסת. באותם רגעים מברך הקב"ה בעצמו את עם ישראל על ידי שולחיו הכהנים שנאמר: "ואני אברכם". אם כן מדוע אנשים אינם משתדלים לרדוף ולהשתדל כדי לזכות בברכת כהנים?", תהה מרן הרב שטיינמן זצ"ל.
איזו ברכה בירך אהרון הכהן את עם ישראל? – עוד מאמרים