
האם מותר לברך ברכת "שהחיינו" באכילת פרי חדש או בלבישת בגד חדש בימי בין המצרים?
בספר חסידים (סי' תתמ) כתב שמנהג החסידים הראשונים היה שלא לאכול פרי חדש בין י"ז בתמוז לתשעה באב, שכך היו אומרים איך נברך "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה", והוא זמן של פורענות. והוסיף שהיו כאלה שכן נהגו לברך על פרי חדש בשבתות שבין י"ז בתמוז לתשעה באב.
ומבואר מדבריו, שמעיקר הדין מותר לברך ברכת "שהחיינו" על פרי חדש בימי בין המצרים, וממידת חסידות יש הנזהרים שלא לברך ברכת "שהחיינו" בימים אלו.
וכן נראה שנוטה דעת מרן בשלחן ערוך (סי' תקנא סי"ז) שכתב, "טוב להיזהר מלברך 'שהחיינו' בימי בין המצרים על פרי או על בגד חדש". ונראה מדבריו שכתב בלשון: "טוב להיזהר", שמותר מעיקר הדין לברך שהחיינו בימים אלו, אלא שטוב להיזהר שלא לברך ברכה זו. וכן כתבו האחרונים (מ"ב ס"ק צח, הכה"ח אות ע), שלכתחילה יש להיזהר שלא לברך שהחיינו בימי בין המצרים, מכל מקום אם נזדמן לפניו פרי חדש בשבתות שבתוך ימי בין המצרים, רשאי לברך "שהחיינו".
אולם בשער הכוונת (דף פט ע"ב) מובא בשם רבינו האר"י ז"ל, שאסור לאכול פרי חדש בימי בין המצרים, מאחר ויצטרך לברך עליו שהחיינו, ואף בשבת יש להחמיר. וכן פסק בשו"ת אור לציון (ח"ג עמ' רלה) שאין לברך שהחיינו בימי בין המצרים ואפילו בשבת. אולם מרן פאר הדור הגאון רבינו עובדיה יוסף זצ"ל כתב בספרו חזון עובדיה (ארבע תעניות עמ' קכט), שנוהגים להימנע מלאכול פרי או בגד חדש בימים אלו, כדי שלא יצטרך לברך ברכת שהחיינו, אבל בשבתות שבימי בין המצרים, מותר ואפילו לכתחילה לברך שהחיינו, ומכל מקום יש חסידים ואנשי מעשה אשר נוהגים להחמיר ואינם מברכים ברכת שהחיינו גם בשבת.
להלכה ולמעשה, מעיקר הדין מותר לברך על פרי או בגד חדש בימי בין המצרים, אלא שהמנהג להימנע מלברך בימות החול אבל בשבת מותר לכתחילה לברך שהחיינו, ויש נמנעים שלא לברך שהחיינו אף בשבת.
עוד כתבות בנושא הלכה