
באלו שמנים מותר להדליק נר חנוכה? ומהו השמן המהודר ביותר? ומה דין הפתילות?
כתב מרן השלחן ערוך (סי' תרעג ס"א) כל השמנים כשרים להדלקת נר חנוכה, ואפילו שמנים שאינם נמשכים אחרי הפתילה, ואין האור נתלה בהם יפה כשרים לחנוכה. ולכן במקום שאין שמן מצוי כלל, ידליקו בנרות שעוה ופרפין שכשרים להדליק בהם (חזו"ע חנוכה עמ' פ), אולם הנרות הצבעוניים הקטנים, יש להמנע מלהדליק בהם אף שבלילה הראשון דולקים חצי שעה, בשאר הלילות שיש ריבוי נרות וחום רב נמסים תוך שמן קצר.
והוסיף הרמ"א שמצוה מן המובחר להדליק בשמן זית. וטעם הדבר משום שבו נעשה הנס (מ"ב סק"ד), ועוד שבו היו מדליקים את המנורה בבית המקדש (כה"ח אות יב, יג). ולכן עדיף להדליק בשמן זית, ואם מחירו יקר מאוד, ידליק בו נר החיוב של אותו הלילה ואת נרות ההידור ידליק בשאר שמנים (חזו"ע שם עמ' פא).
ולכתחילה יכול להדליק נר חנוכה בשמן זית למאור שכתוב עליו למאור ולא לאכילה (כמבואר בבא"ח פרשת וישב הי"ב ששמן זית מר שאי אפשר לאכול אותו מחמת מרירותו כשר, וכ"כ הכה"ח שם אות יא, ובילקו"י חנוכה עמ' שיט ועמ' רפה), אמנם יש אומרים שלכתחילה יש להדליק בשמן זית הראוי לאכילה, שכל מה שאפשר לדמות לבית המקדש יש לעשות כן, ושם הדליקו בראוי לאכילה (פניני החנוכה עמ' קלח-קמ בשם הגרי"ש אלישיב), והמחמיר להדליק בשמן זית ראוי למאכל, תבוא עליו הברכה (ילקו"י שם).
וכן שמן זית קרוש כשר לכתחילה להדלקה (שו"ת שבה"ל ח"ט סי' קמג, ובדעת תורה למהרשד"ם סי' תרע הוא מהודר יותר). וכמו כן כל הפתילות כשרות לנר חנוכה, ומצוה מן המובחר להדליק בפתיל של צמר גפן או חוטי פשתן (מ"ב סי' תרעג סק"ב, כה"ח אות ג), ופתיל צץ המצופה בשעוה כשר לכתחילה (חזו"ע שם עמ' פא).
באלו שמנים מותר להדליק נר חנוכה? ומהו השמן המהודר ביותר? ומה דין הפתילות? – עוד מאמרים לחנוכה