האם וכיצד לקשט את בית הכנסת לכבוד חג השבועות?

האם וכיצד לקשט את בית הכנסת לכבוד חג השבועות?

 

האם מותר לקטוף ענפים מעצי מאכל המוציאים פירות, כדי לקשט בהם את בית הכנסת לכבוד חג השבועות?

תחילה נכתוב טעמי המנהג לקשט ולעטר את בית הכנסת בעשבים לכבוד חג השבועות , בשמים ופרחים, יש אומרים משום זכר לשמחת מתן תורה שהיו שם עשבים סביב הר סיני שנאמר "הצאן והבקר אל ירעו" (לבוש סי' תצד ס"א). ועוד שבעצרת נידונים על פירות האילן, ולכן נוהגים להעמיד אילנות בבית הכנסת ובבתים (רה"ש טז., מג"א סק"ה, שו"ע הגר"ז סי"ד).

והאם יש במנהג זה משום "חוקות הגויים", אין לחוש בזה משום חוקות הגויים שמנהג זה מונהג ומושרש בישראל משנים קדמוניות ומנהג ישראל תורה הוא (רמ"א סי' תצד ס"ג, וכתב הח"א כלל קלא סי"ג בשם הגר"א שאין לשטוח עשבים בביה"כ משום שעפ"י חוקי הגויים מעמידים אילנות ביום אידם, ובשו"ת יחוה דעת ח"ד סי' לג כתב שמבואר במהרי"ק שהאיסור לילך בחוקות הגויים הוא ללא נתינת טעם כלשון חוק ללא כל הסבר, אולם כאן טעמים רבים נאמרו במנהג זה ואין לחוש לאיסור כלל).

ובעיקר יש להיזהר מגזל שאם מתגורר בבניין משותף, מותר לקטוף מעט ענפי הדסים מגינת הבניין, שעל כמות מועטת אין מקפידים שאר הדיירים, ואם יודעים שמקפידים גם על כמות קטנה, אסור (משפטי צדק ח"ג סי' ו סכ"ב). ואסור לכרות ענפים מאילנות השייכים לרשות המקומית או לקק"ל (שו"ת יחוה דעת ח"ה סי' מו).

ונכון להיזהר שלא לקטוף ענפים מעצי פרי במקום שיש אילנות סרק, ואם אינו מוצא אילנות סרק, יקטוף ענפים מאילנות של מאכל שנחשב מצוה וטוב שיעשה כן על ידי גוי (שו"ת יחוה דעת שם, נט"ג שבועות עמ' פא, וראה בספרנו נחלת יעקב סוכה וד' המינים עמ' קעב).

להלכה למעשה יש מקור למנהג זה, ואין בזה חשש משום "חוקות הגויים", ונכון לקטום דוקא מעצי סרק ולא מאכל, וכשאינו מוצא עצי סרק יאמר לגוי שיקטום הענפים.

עוד כתבות על חג שבועות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

איזו ברכה בירך אהרון
חומש ויקרא

איזו ברכה בירך אהרון הכהן את עם ישראל?

  איזו ברכה בירך אהרון הכהן את עם ישראל? נאמר בפסוק בפרשתנו: "וַיִּשָּׂא אַהֲרֹן אֶת ידו [יָדָיו] אֶל הָעָם וַיְבָרְכֵם וַיֵּרֶד מֵעֲשֹׂת הַחַטָּאת וְהָעֹלָה וְהַשְּׁלָמִים"

לעולם אל תקנא בחבריך
סיפורים

לעולם אל תקנא בחבריך! סיפור מחזק ומרגש במיוחד!

  לעולם אל תקנא בחבריך! סיפור מחזק ומרגש במיוחד! שמי יוסי (שם בדוי) כשהיית בחור, למדתי בישיבה במרכז הארץ. הייתי בחור בינוני, שלומד בסדרי הישיבה,

חומש שמות

אני עבד או בן של מלך?

  פרשת משפטים הינה המשך ישיר למעמד הר סיני, בו זכינו וקיבלנו את התורה הקדושה, וכפי המתואר בפרשת יתרו. רוב ככל הדינים הנזכרים בה עוסקים

נצור לשונך מרע
סיפורים

נצור לשונך מרע גם כשאתה לא מבין!

נצור לשונך מרע גם כשאתה לא מבין! במבוא לספר שו"ת "אגרות משה" של הגאון האדיר רבי משה פיינשטיין זצ"ל מביא העורך סיפור נורא אותו היה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן