פרשת תולדות – הדבק באמת – יעקב אבינו ענה לאביו "אנוכי עשיו בכורך" – הייתכן?

פרשת תולדות – הדבק באמת – יעקב אבינו ענה לאביו "אנוכי עשיו בכורך" – הייתכן?

פרשת תולדות - הדבק באמת

 

פרשת תולדות – הדבק באמת – יעקב אבינו ענה לאביו "אנוכי עשיו בכורך" – הייתכן?

זכינו שנצטווינו מצוות רבות בתורה. יש מהן בגדר "סור מרע" להתרחק מהדברים הרעים כהתאוות והמידות הרעות הגאווה והשנאה, השקר והכזב. ויש מהן מידות טובות היושר והחסד, האמת והישר בגדר "ועשה טוב". הנביא ירמיהו אומר: "ה' אֱלֹקִים אֱמֶת, הוּא אֱלֹקִים חַיִים וּמֶלֶךְ עוֹלָם" (י, י). הקב"ה הוא שיא השלמות, אין סוף של אמת צרופה ומזוקקת שבעתיים, ואף חותמו אמת הוא.

להבדיל, האדם שהוא יציר כפיו גדול ככל שיהיה, מתקשה להגיע למידת האמת המושלמת, אחרי הכל הינו קרוץ מחומר עכור. אמר דוד המלך ע"ה בספר תהלים (קא, ז ): "דובר שקרים לא יכון לנגד עיני". הדובר שקר וכזב אינו
יכול להיות במחיצתו של הקב"ה. דרשו חז"ל (סוטה מב., סנהדרין קג.): "אמר רבי ירמיה בר אבא, ארבע כיתות אין מקבלות פני שכינה, כת לצים כת שקרנים כת חניפים וכת מספרי לשון הרע" .

מה הפירוש "אין מקבלות פני שכינה"?

הסביר רבינו המהרש"א זצ"ל שבעיני השי"ת המעשי ם הללו מאוסים כל כך עד שהוא מושך ידו מלהיות בסביבתם של האנשים הללו, שההפסד ממעשים הללו גדול כפליים, שלא די שעצם המעשה אסור, אלא שגרמו במו ידיהם להרחיק מקרבתם את השי"ת שנאמר "מָשַׁךְ יָדוֹ אֶת לֹצְצִים".

האדמו"ר מגור, בעל ה"שפת אמת" זיע"א האיר את עינינו ממה ששמע מפי מר זקנו בשם הרה"ק רבי בונים מפשיסחא זצ"ל, כי רק במקום אחד בכל התורה כולה, ישנה מצוה מפורשת להתרחק מדבר אחד מסוים. שכך אמרה התורה: "מדבר שקר תרחק". ישנם הרבה הרחקות וסייגים מדרבנן, אבל מן התורה ישנה הרחקה אחת
ויחידה להתרחק מהשקר.

לאור הדברים ניתן לדייק בפסוק שלא נאמר שאסור לשקר, שאם כן היינו מבינים שאסור לשקר אבל מותר להיות בקרבתו, ברם, אמרה התורה שלא די לא לשקר אלא עלינו להתרחק מהשקר. בפרשתנו יעקב אבינו עומד לפני ניסיון קשה. לאחר שנודע לאימו רבקה בנבואה כי יצחק מבקש לברך את עשיו בנם הגדול בטרם יעזוב את העולם. היא קוראת ליעקב בנה הקטן ומטילה עליו משימה קשה.

לך אל הצאן והבא לי משם שני גדיי עיזים טובים, כדי שאבשל לאביך מטעמים הערבים לחכו. "וְהֵבֵאתָ לְאָבִיךָ וְאָכָל בַעֲבֻר אֲשֶר יְבָרֶכְךָ לִפְנֵי מוֹתוֹ". לעומתה טוען יעקב טענה חזקה: "הֵן עֵשָו אָחִי אִיש שָעִר וְאָנֹכִי אִיש חָלָק, אוּלַי יְמֻשנִי אָבִי וְהָיִיתי בְעֵינָיו כִמְתַעְתֵעַ, וְהֵבֵאתִי עָלַי קְלָלָה וְלֹא בְרָכָה". כל אחד מבין שהסיכון גדול, ואולי יצא שכרי
בהפסדי שלא רק שלא אתברך על ידי אבי, הנורא מכל יקרה שאהיה מקולל לפניו .

רבקה משיבה אני מוכנה לקחת על עצמי את הקללה ובתנאי: "עָלַי קִלְלָתְךָ בְנִי אַךְ שְמַע בְקֹלִי וְלֵךְ קַח לִי". וכאות הסוואה היא מלבישה את יעקב בבגדי עשיו החמודות אשר נשארו בביתה משום שעשיו חשש מנשותיו שהיו גזלניות. ובנוסף לכך: "וְאֵת עֹרֹת גְדָיֵי הָעִזִים הִלְבִישָה עַל יָדָיו וְעַל חֶלְקַת צַוָּארָיו". מיד עם כניסתו ל אוהל יצחק נשאל יעקב "מִי אַתָה בְנִי?". עונה לו יעקב: "וַיֹאמֶר יַעֲקֹב אֶל אָבִיו אָנֹכִי עֵשָו בְכֹרֶךָ עָשִיתִי כַאֲשֶר דִבַרְתָ אֵלָי".

הכל מקשים הרי יעקב מידתו אמת שנאמר "תתן אמת ליעקב", וכי זו אמת? אביו שואל "מי אתה?" והוא עונה לו "אנוכי עשיו בכורך"? אתה יעקב לא עשיו!

תירוצים רבים נאמרו בדבר. ומתיישבים הדברים עפ"י דברי רש"י הקדוש שכתב שכוונת יעקב הייתה, "אנוכי המביא לך, ועשיו הוא בכורך". יעקב לא אמר אני עשיו .

תירוץ אחר מיישב רבינו אברהם אבן עזרא זצ"ל שיעקב אמר בנחת "אנוכי" והרים את קולו "עשיו בכורך", כשמטרתו לומר לאביו שאינו עשיו.

ורבינו ה"אור החיים" הקדוש זיע"א כתב לתרץ שיעקב קנה את הבכורה מעשיו בתמורה ללחם ולנזיד עדשים שנתן לו, ונמצא אפוא שהוא הבכור, ולכן מה שיצחק צי ו וה את עשיו להביא לו מטעמים, כי סבר שהוא הבכור, וכעת כשנטל יעקב את הבכ ורה הציווי עובר אליו.

יעקב אביו ידע שבמה שאתה הכי חזק בו מנסים אותך, ויעקב מידתו אמת כמו שנאמר "תתן אמת ליעקב" ולכן חשש מאוד לשקר לאביו וענה בחכמה. חזקה עליו מצוות אימו רבקה הנביאה שנאמר לה בנבואה שהוא י יטול את ברכות אביו, ברם הוא מסרב לשקר כדי לזכות לברכות ודבק במידת האמת שכה מאפיינת אותו .

מסופר על הגאון הצדיק רבי יעקב קמינצקי זצ"ל ראש ישיבת "תורה ודעת" ומגדולי הרבנים בארה"ב. מדי זמן מתקיימת אסיפת רבני ארה"ב לדון בענייני השעה והזמן, המפגשים מתקיימים במשך שלושה ימים רצופים. רבי יעקב הוזמן אף הוא ובכל המפגשים נהג לעמוד על רגליו, בו בזמן שכל הרבנים ישבו על כסאותיהם.

כשנשאל מדוע אינו יושב? השיב: "רעייתי הרבנית לא חשה בטוב, קודם צאתי מהבית ביקשה ממני 'אנא אל תתעכב שם יותר מדי!'. השבתי לבקשתה אזדרז לשוב לבית ולא אשב שם. אם אשב בכסאי, נמצאתי משקר בדבריי לזאת לא אסכים!". זוהי מידת האמת.

פרשת תולדות – הדבק באמת – יעקב אבינו ענה לאביו "אנוכי עשיו בכורך" – הייתכן? – עוד מאמרים

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

סיפורים

אל תפגע בתלמידי חכמים, אל תסתבך!

אל תפגע בתלמידי חכמים, אל תסתבך! סיפר מרן הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א על אביו מרן פוסק בדור הגאון רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, לפני

חגים ומועדים

 שבת שובה – מה רב כוחה של דרשה אחת?

   שבת שובה – מה רב כוחה של דרשה אחת? בשבת זו יש מצוה חשובה לבוא לבית הכנסת ולשמוע את דרשת הרב כדי להתעורר בתשובה

פרשת תולדות - צלחת מרק
פרשת השבוע

פרשת תולדות – צלחת מרק כמשל לחיים

פרשת תולדות – צלחת מרק כמשל לחיים עשרים שנה חלפו מאז נשא יצחק את רבקה לאישה, ועדיין אין להם ילדים. השניים מרבים בתפילה, הקב"ה שומע

פרשת וישלח - משפט דומה
חומש בראשית

פרשת וישלח – משפט דומה אבל מאוד שונה

  פרשת וישלח – משפט דומה אבל מאוד שונה העולם הזה מטעה ומבלבל. האדם אשר הוא יציר החומר נוטה להימשך אחריו. על פי תפיסת חז"ל

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן