פרשת ויצא – המתפלל על חבירו נענה תחילה

פרשת ויצא – המתפלל על חבירו נענה תחילה

פרשת ויצא - המתפלל על חבירו

 

פרשת ויצא – המתפלל על חבירו נענה תחילה

מה רב כוחה של תפילה בכוונה. רחל אמנו הצדקת אשת יעקב אשר אהבתו אליה נחשבת כימים בודדים עקרה, אחותה לאה יולדת לו בנים ואילו היא ללא ילדים. היא התחננה וביקשה מיעקב ילדים ולא אין טעם לחיות.

כך נאמר בפרשתנו: "וַתֵּרֶא רָחֵּל כִי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב וַתְקַנֵּא רָחֵּל בַאֲחֹתָהּ, וַתֹאמֶר אֶל יַעֲקֹב הָבָה לִי בָנִים, וְאִם אַיִן מֵּתָה אָנֹכִי" (ל, א). "הבה" בגימטריא י"ב נשי יעקב ידעו כי הוא עתיד להעמיד י"ב שבטים קדושים וכל אחת השתוקקה לזכות בכך.

עת באנו לבאר פישרה של קנאה זו, הכיצד יעלה על הדעת שרחל אמנו תקנא באחותה לאה, את השאלה הזו שואל המדרש (בראשית רבה עא): "אמר רבי יצחק כתוב במשלי (כג, יז): 'אל יקנא ליבך בחטאים, כי אם ביראת ה' כל היום', ואצל רחל נאמר: 'ותקנא רחל באחותה', הכיצד?!אלא מלמד שקינתה רחל במעשיה הטובים של לאה אחותה, ואמרה: 'אילולי שהיא צדקת לא הייתה יולדת' ".

מלמדנו המדרש כי קנאתה של רחל הייתה חיובית, עינה לא הייתה צרה בלידותיה של לאה אחותה, אלא רחל מקנאה במעשיה הטובים, אשר בגינם זכתה ללדת ילדים ואילו היא, עדיין עקרה.

וכך מגיב יעקב אבינו לדבריה של רחל: "וַיִחַר אַף יַעֲקֹב בְרָחֵּל וַיֹאמֶר, הֲתַחַת אֱלֹקִים אָנֹכִי, אֲשֶׁר מָנַע מִמֵּךְ פְרִי בָטֶן" (ל, ב)

ממשיך המדרש ומתאר לפנינו את תוכן השיחה אשר התנהלה בין יעקב לרחל. הנה לשאלת רחל 'מדוע אתה לא מתפלל עליי לפני ה' שאזכה אף אנוכי לבנים? הרי כך עשה יצחק אביך שהתפלל על רבקה אמך!', השיב יעקב, 'וכי הדבר תלוי בי? והלא הקב"ה פוקד עקרות, וברצותו מנע ממך פרי בטן, אולם ממני לא מנע, שהרי לאבי לא היו לו בנים, אבל אני, יש לי בנים'. אמרה לו רחל: 'וזקינך אברהם, לא היו לו בנים וחגר מותניו בתפילה כנגד שרה אשתו'. אמר לה: 'וכי יכולה את לעשות, כשם שעשתה זקנתי?', השיבה רחל: 'מה עשתה?' אמר לה: הכניסה צרתה לתוך ביתה'. ורחל ברצותה בנים, אמרה: 'אם הדבר הזה מעכב, הנה אמתי בלהה בא אליה, ואבנה גם אנוכי'. מה זו נבנית על ידי צרתה, אף זו נבנית על ידי צרתה.

באחת משיחותיו של הרה"ג רבי ברוך רוזנבלום שליט"א הקשה על כך, ומה בכך אם יעקב היה מתפלל על רחל אשתו? הרי צערה גדול עד למאוד, הן אמרו חז"ל (נדרים סד:) כי מי שאין לו בנים חשוב כמת?

והשיב נפלא על פי דברי הגמרא (בבא קמא צב:), אמר לו רבא לרבה בר מרי, מהיכן למדו חכמים ש'כל המבקש רחמים על חבירו, והוא צריך לאותו דבר – הוא נענה תחילה'? השיב לו רבה בר מרי, כי מאיוב למדנו שהתפלל לפני ה' שירפא את כל שלושת חבריו, ולבסוף אף הוא נתרפא שנאמר (מב, י): 'וה' שב את שבות איוב בהתפללו בעד רעהו, ויוסף ה' את כל אשר לאיוב למשנה'. אמר לו רבא, אך אני למדתי זאת ממקור אחר, 'ויתפלל אברהם אל האלקים, וירפא אלקים את אבימלך ואת אשתו ואמהותיו וילדו', ובסמוך נכתב: 'וה' פקד את שרה כאשר אמר, ויעש ה' לשרה כאשר דבר'. דהיי

נו ששרה אמנו התעברה בזכות אותה תפילה שהתפלל אברהם בעלה על אבימלך מלך גרר.

על פי זה דעת לנבון נקל. רחל אומרת ליעקב שיתפלל עליה כדי שתזכה לבנים, כמו שנהג סבו אברהם שהתפלל על שרה אשתו שהייתה עקרה,

אמר לה יעקב, אברהם סבי התפלל על אבימלך ולאחר מכן התעברה שרה, שכל המבקש רחמים על חבירו, והוא צריך לאותו דבר הוא נענה תחילה. אותו הדבר קרה עם יצחק שהתפלל על רבקה וביקש עבורה רחמים, שכמובן לשאת אישה נוספת אינו יכול שעלה על המזבח ונהיה עולה תמימה, ולבסוף נענה תחילה.

אולם יעקב נמנע מלהתפלל על רחל, שכה אמר לה, לך אין בנים אבל לי יש, ויוצא איפוא שאיני צריך לאותו דבר שאת צריכה לו, ואינני יכול להושיעך בתפילתי שתפילתך חשובה מתפילתי.

סיפר הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי שליט"א ראש ישיבת "עטרת ישראל", יום אחד התדפק אברך על דלת ביתו של רב חשוב במגדל העמק, והחל לבכות תמרורים על הגזירה הקשה אשר פקדה אותו ואת רעייתו, ומזה שנים רבות חלפו מאז נישואיהם ועדיין לא זכו הם להיפקד בפרי בטן וצערם רב, האברך הרבה לבכות והתחנן בפני הרב כי ייתן לו עצה והדרכה הכיצד עליו לפעול כדי לזכות לישועה.

לשמע הדברים היוצאים מן הלב, הרהר הרב למשך כמה רגעים, ולפתע קפץ ממקומו ואמר בהתרגשות: "רגע, הרי אף בני לא נפקד בזרע של קיימא זה מספר שנים לא מעטות, גש אליו ואמור לו 'הבה נעשה הסכם כתוב וחתום, ולפיו כל תפילותיי עבור זרע של קיימא אני מקדיש עבורך, וכן אתה תעשה בעבורי'. האברך שמע את הדברים הודה לרב ומיהר לבית בנו, על אף שהשעה הייתה שעת לילה מאוחרת, עלה אל ביתו וביקש לדבר עמו, לאחר שיחה קצרה יצא משם עם הסכם כתוב וחתום. חלפה לה שנה אחת מאז סיכמו בניהם כי יתפללו זה על זה, ושתי המשפחות חבקו כל אחת בן.

אמר הצדיק רבי נחמן מברסלב זיע"א (ספר המידות – תפילה), "המתפלל על חבירו, הקב"ה כופל לו את טובתו". ללמדנו כמה רב כוחה של תפילה בכוונה על הזולת, כמה נפלאה אותה תפילה המהולה בוויתור עבור השני, אין ספק בדבר תפילה כזו, שאכן לעולם אינה שבה ריקם! אם תתפלל על חברך, תזכה והטובה שלך תוכפל ותגדל!

פרשת ויצא – המתפלל על חבירו – עוד כתבות באתר להאיר

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

הלכות

האם מדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת?

  הדלקה בבית הכנסת הנחת החנוכיה – נוהגים להדליק נרות החנוכה בבית הכנסת בין מנחה לערבית, ולהניחה בכותל דרום, ויש נוהגים לסדר את הנרות בין

ההבטחה של רבי אלימלך
סיפורים

ההבטחה של רבי אלימלך מליז'נסק לפרנסה טובה

  ההבטחה של רבי אלימלך מליז'נסק לפרנסה טובה היה היה יהודי מאמין, תמים, פשוט – שהתפרנס מהפעלת בית מרזח שחכר מהפריץ המקומי. הפריץ היה מיודד

פרשת בלק - למה לקלל
חומש במדבר

פרשת בלק – למה לקלל אם אפשר לברך?!

פרשת בלק – למה לקלל אם אפשר לברך?! בלק בן ציפור מלך מואב שוכר את שירותיו של ה"מקלל הלאומי" אשר יודע דעת עליון – בלעם

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן