מכה שכולה ברכה

מכה שכולה ברכה

מכה שכולה ברכה

מכה שכולה ברכה

בפרשתנו נאמר: "וְגַם אֲנִי שָׁמַעְתִּי אֶת נַאֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר מִצְרַיִם מַעֲבִדִים אֹתָם וָאֶזְכֹּר אֶת בְּרִיתִי" (ו, ה). שואל רבינו ה"חתם סופר" זצ"ל, מהו 'וגם אני שמעתי'? האם היה עוד מישהו ששמע את נאקת בני ישראל חוץ מה'?

ויישב בהקדים דברי הירושלמי האומר שהיו יהודים עשירים במצרים אשר קנו מהמצרים יהודים אחרים עניים וקשיי יום, ושיעבדו אותם כעבדים בביתם. או אז אמר הקב"ה למשה ולאהרון: "אם ברצונכם שפרעה ישלח אתכם ממצרים ושוב לא תיהיו לו עם של עבדים? עליכם לצוות את בני ישראל שישחררו את כל העבדים היהודים שברשותם. ואם תנהגו האחד כלפי השני ברחמים וחמלה, גם אני ישלח אתכם ממצרים". וזו הכוונה "וגם אני שמעתי את נאקת בני ישראל" – כשכל אחד יחשוב על הצרה של השני, וגם יצעק אל ה' עבור אותו מסכן ודל, שמוע ישמע ה' את צעקותינו. לפנינו סיפור המלמדנו מוסר השכל גדול מאוד, "שכל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמים".

יהודי חרדי בעל משפחה גדולה המתגורר בשכונת "וויליאמסבורג" צפונית לעיר ברוקלין בניו יורק שבארה"ב. נסע בוקר אחד ברכבו באחד מרחובותיה של העיר "וויליאמסבורג", ולפתע חבטה עזה טלטלה את רכבו, הוא עצר בצד הדרך כדי לאמוד את הנזק ברכבו ולהחליף פרטים עם הנהג הפוגע.

יצאו שני הנהגים מהרכבים, הפוגע והנפגע והחליפו ביניהם כמה מילים, התברר שהפוגע תושב ארץ ישראל שבא לארה"ב כדי להתרים אנשים בעלי אמצים עקב מחלה קשה שניחתה עליו בפתע פתאום. מארחו נתן לו את רכבו האישי שייעזר בו לצורך גיוס כספים עבור הטיפולים אותם הוא נאלץ לעבור בתקווה שיתרפא מחוליו. הנהג הפוגע היה טרוד מאוד, ועל כן לא שם לב לרכבו של המקומי ופגע בו. הוא היה נראה לחוץ ומודאג מהיכן ישיג את הכסף לתיקון הנזק שגרם, לא די שנזקק הוא בעצמו לכסף עבור הטיפולים, כעת עליו לשלם על הנזק.

בעל הרכב שנפגע ביקש ממנו לעיין במסמכים של בעל הרכב, ולבדוק אם יש לו ביטוח ובכך תפטר כל בעיה, לאחר בדיקה קצרה עלה כי הוא מבוטח מפגיעות ונזקי גוף ולא במקרה של נזקי רכוש. "משנודע סיבת ביאתו לארה"ב לא הייתי מסוגל לקחת מיהודי אומלל זה את מלוא הנזק". סיפר האיש המקומי והוסיף, "ביקשתי ממנו שיתלווה אליי למוסך הקרוב, בהגיענו למוסך נכנסתי וביקשתי מאחד מהעובדים שיסתכל על המכה ויתן לנו הצעת מחיר, ויעריך רק את הנזק ההכרחי ללא הקוסמטיקה, פשוט יישור הפח בצורה השטחית".

נאמר להם כי הנזק הכללי הוערך ב1600$, ואם הם רק רוצים לתקן רק חיצונית אז המחיר הינו 600$. ויתרתי על התיקון היקר וביקשתי רק שימזער את הנזק חיצונית בסכום הקטן יחסית. "היהודי החולה הודה לי על ההתחשבות ובירך אותי מכל הלב, שילם את הנזק שהוטל עליו ונפרדנו לשלום". כאן לא נגמר לו הסיפור, נראה שהוא רק התחיל. סיפר הנהג הנפגע: "הגעתי בשעת ערב לביתי, המחשבות הציפו אותי, לא הרגשתי בנח עם זה שלקחתי את הכסף מאדם קשה יום שעבורו כל פרוטה חשובה בעוד לי זה לא יגרע מפת לחמי, בלילה פשוט לא הצלחתי להירדם, ובעודי מתהפך על מיטתי גמלתי בליבי כי אחפש את היהודי המסכן ואשיב לו את הכסף ששילם עבור התיקון".

למחרת השכים הלה קום והלך לבית הכנסת, ולאחר התפילה התעניין אצל באי  בית הכנסת אם מישהו מכיר את האיש, ויודע היכן הוא מתארח? ואכן, לאחר מאמצים מרובים שמע מאחד המתפללים שהוא מתארח אצל אחת המשפחות היהודיות בשכונת פלאטבוש. היה בידו שם משפחתו של המארח ואת סוג הרכב הפוגע, אבל הוא חיפש את מספר הטלפון כדי לוודא שהפרטים שבידיו נכונים בטרם יצא לדרך. "חיפשתי בספר טלפונים ובסיעתא דשמיא מיוחדת הראשון שהתקשרתי אליו, אכן היה המארח" סיפר לאחר מעשה. הוא גולל לפניו את כל הסיפור והודיע שברצונו להחזיר את ה600$ לאורחו.

האיש שמעבר לקו חיזק את דבריו ואמר "אין לך מושג איזה מצוה אתה עושה, מצבו של אורחי יותר קשה ממה שנראה כלפי חוץ". הם סיכמו להיפגש בעוד יומיים כי הוא צריך ממילא להיות בפלאטבוש לצורך עבודתו, וכך הוא יחזיר לו את ה600$ שלקח ממנו. לפתע השתנה נושא השיחה והמארח התעניין: "במה אתה עוסק?", משהשיב לו, שמח האיש שמחה גדולה, "תשמע, הרבה זמן אני מחפש בעל מקצוע בתחום שלך שיעשה לי עבודה ולא מצאתי אדם נאמן".

"באתי אליו החזרתי את הכסף ועשיתי את העבודה כמבוקש ממני, ובחסדי ה' הרווחתי כפול ממה שהחזרתי לו, ראיתי בחוש שמי שמרחם על המסכנים שאין להם, משמיים מסייעים בעדו והוא לא מפסיד", סיים הלה את סיפורו.

מכה שכולה ברכה…

עוד סיפורים

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

למה צריך להקריב קורבנות
חומש ויקרא

למה צריך להקריב קורבנות? – רעיון בפרשת ויקרא

  למה צריך להקריב קורבנות? – רעיון בפרשת ויקרא מתחילים אנו בסיעתא דשמיא את חומש "ויקרא", הוא השלישי מתוך חמישה חומשי תורה. רוב פרשיותיו עוסקות

פרשת חוקת - אתה נושם
חומש במדבר

פרשת חוקת – אתה נושם, זה לא אומר שאתה חי!

  פרשת חוקת – אתה נושם, זה לא אומר שאתה חי! בכניסה לשכונת מגורים יוקרתית ניצב שלט פרסום חוצות, גדול ורחב ידיים, המכריז באותיות ענק

תפילת השל"ה הקדוש
כללי

תפילת השל"ה הקדוש לחינוך הילדים

תפילת השל"ה הקדוש לחינוך הילדים סגולה נפלאה להתפלל להצלחת חינוך הילדים בערב ראש חודש סיוון   כתב רבינו השל"ה זיע"א בספרו 'שני לוחות הברית' (מסכת

סיפורים

ציפת לישועה? סיפור מרגש

  ציפת לישועה?! אמרו חז"ל (שבת לא.) שלעתיד לבוא ישאל האדם מספר שאלות שעליהן יצטרך להשיב לתשובות: 'אמר רבא, בשעה שמכניסים אדם לדין אומרים לו:

קוביות קרח במשקה
הלכות

בשבת לתת קוביות קרח במשקה, האם מותר?

בשבת לתת קוביות קרח במשקה, האם מותר? הנה בגמ' (שבת נא:) אמרו אין מרסקין את השלג ואת הברד בשבת בשביל שיזובו מימיו, אבל נותן הוא

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן