
האם מותר להשתמש בשמן או בנר חנוכה שנותר בכוסית ובפתילות?
כתב מרן השלחן ערוך (סי' תרעז ס"ד) שמן ופתילות שהודלקו לצורך מצוות נר חנוכה, מאחר והוקצו למצוות ההדלקה, נאסרו בהנאה ואין להשתמש בהם אלא להדלקת נר חנוכה, וביום השמיני עושה לו מדורה בפני עצמו ושורפו.
ואם נשאר לו שמן בשאר ימי החנוכה, יכול להשתמש בו להדלקה בימים הבאים ולהוסיף עליו שמן חדש, אולם ביום שמיני עושה לו מדורה ושורפו (משנה ברורה ס"ק יז, כף החיים אות כו), ואין יכול לשומרו לשנה הבאה ואפילו אם ישמרנו בכלי מאוס, ולא יבוא לאכול ממנו, מחשש שמא ישתמש בו להדלקה ויהנה מהשמן (משנה ברורה ס"ק יט, כף החיים אות כט שנחשב כאיסור הנאה משא"כ תרומה טמאה שאפשר להניחה בכלי מאוס).
והאיסור להשתמש בשמן הנותר הוא דוקא מהשמן הצריך לשיעור ההדלקה, שהוא חצי שעה משעת ההדלקה, שאם כבו הנרות בתוך חצי שעה, אסור להשתמש בשמן לצורך חול, אבל אם כבו הנרות לאחר חצי שעה, מותר להשתמש בשמן לצורך חול לכתחילה. אך יש חולקים שאם נתן הרבה שמן בכוסית בסתם כל השמן הוקצה למצוות ההדלקה, ואם התנה מתחילה שאם יכבו הנרות אפילו בתוך חצי שעה, מותר השמן לא יוקצה למצוותו ויוכל להשתמש בשמן אפילו לצורך חול (משנה ברורה ס"ק יח, כף החיים אות כו, חזון עובדיה חנוכה עמ' קסד בהערה).
ואם אינו יכול לשרוף את השמן והפתילות שהוקצו למצוות ההדלקה, רשאי לזורקו לאשפה אך לא בדרך ביזיון אלא בתוך שתי שקיות ניילון, או לשפוך במקום שלא ידרכו עליו (שדי חמד מערכת חנוכה סקט, פניני החנוכה עמ' קמח בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, הובא בהליכות מועד חנוכה עמ' קז).
וכן בקבוק שמן שנקנה לצורך הדלקת נרות החנוכה, לא הוקצה למצוותו שהזמנה לאו מילתא היא, ומותר להשתמש בו לצורך חול ללא חשש, ואם אם הדליק ממנו בימי החנוכה השמן הנשאר בבקבוק מותר בשימוש ואין בו קדושה כלל (ביאור הלכה ד"ה הצריך, כף החיים אות כח, חזון עובדיה חנוכה עמ' קסז).