מהיכן למדנו שיראת שמים קודמת ללימוד התורה? חידוש נפלא!

מהיכן למדנו שיראת שמים קודמת ללימוד התורה? חידוש נפלא!

 

בפרשת השבוע פרשת ויקהל נאמר "וַיַּעַשׂ אֶת הֶחָצֵר לִפְאַת נֶגֶב תֵּימָנָה קַלְעֵי הֶחָצֵר שֵׁשׁ מָשְׁזָר מֵאָה בָּאַמָּה" (לח, ט)

מובא בספר 'וקראת לשבת עונג', יש להבין שאל הגאון הקדוש רבי משה סופר זיע"א, בעל ה"חתם סופר" – מדוע החצר מוזכרת בסוף הציווי של מלאכת המשכן?

אלא – תירץ ה"חתם סופר" שאמרו חז"ל (שבת דף לא:) אמר רבה בר רב הונא כל אדם שיש בו תורה ואין בו יראת שמים דומה לגזבר שמסרו לו מפתחות לדירה הפנימית ואילו את המפתחות לשער החיצון לא מסרו לו – ואיך ייכנס?!…

והיה רבי ינאי מזכיר ואומר: חבל על מי שאין לו חצר ועושה שער לחצר!. והנמשל: התורה אינה אלא שער להכנס ליראת שמים, ולכך צריך שתקדים יראת שמים ללימוד התורה (רש"י יומא עב:).

מעשה זה מיותר שהרי אם אין לך חצר, לשם מה לך להתקין לה שער?…

לכך – פירש ה"חתם סופר" – התורה מלמדת אותנו כי את החצר עשו רק לאחר שכל המשכן כבר היה קיים, כי המשכן מרמז ליראת שמים, והחצר מרמזת לתורה.

תחילה על האדם לדאוג שיהיה ירא שמים בסתר ובגלוי ורק אחר כך ילמד תורה!

 

סיפורים

 וויתור כואב סיפור מדהים על הגה"ק רבי חיים חזקיהו מדיני זצ"ל שהיום כ"ד כסלו יום פטירתו

סיפור מדהים על הוויתור הגדול של מרן הגאון הקדוש רבי חיים חזקיהו מדיני זצוק"ל בעל ה'שדי חמד' הצמיח אותו להיות גדול הדור ומחבר ספרים רבים,

נצור לשונך מרע
סיפורים

נצור לשונך מרע גם כשאתה לא מבין!

נצור לשונך מרע גם כשאתה לא מבין! במבוא לספר שו"ת "אגרות משה" של הגאון האדיר רבי משה פיינשטיין זצ"ל מביא העורך סיפור נורא אותו היה

פרשת חיי שרה - זקן אבל אמיתי
אברהם אבינו

פרשת חיי שרה – זקן אבל אמיתי

פרשת חיי שרה – זקן אבל אמיתי ימי האדם מדודים וחייו הינם כתבנית ריקה, כל שעליו לעשות הוא ליצוק בתוכה תורה ומעשים טובים, שכן כל

חומש שמות

אני עבד או בן של מלך?

  פרשת משפטים הינה המשך ישיר למעמד הר סיני, בו זכינו וקיבלנו את התורה הקדושה, וכפי המתואר בפרשת יתרו. רוב ככל הדינים הנזכרים בה עוסקים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן