
כיצד ינהג מי שטעה בתפילתו ואמר "מוריד הטל" במקום "משיב הרוח ומוריד הגשם"?
כתב מרן השלחן ערוך (סי' קיד ס"א) שמתחילים לומר בתפילה "משיב הרוח ומוריד הגשם" מתפילת מוסף של יום טוב אחרון של חג, דהיינו מיום שמחת תורה.
והטעם שתיקנו לומר זאת בברכת "אתה גיבור" בסמוך לברכת "מחיה המתים", שכשם שתחיית המתים חיים היא לעולם, כך הגשמים הללו חיים הם לעולם (משנה ברורה סק"א, כף החיים אות א).
אך בדיעבד אם טעם בימות הגשמים ובמקום לומר: "משיב הרוח ומוריד הגשם" אמר: "מוריד הטל", וכבר סיים את תפילתו, אין צריך לחזור ולהתפלל שנית (שלחן ערוך שם ס"ג).
אולם אם נזכר באמצע הברכה, טוב שיחזור לומר: "משיב הרוח מוריד הגשם" וימשיך תפילתו כרגיל (משנה ברורה ס"ק יב), אבל אם כבר אמר: "ברוך אתה ה' מחיה המתים", אז ימשיך בתפילתו ויאמר: "אתה קדוש" ואף לא יפסיק לומר: "משיב הרוח ומוריד הגשם" בין ברכה לברכה (ביאור הלכה ד"ה אין מחזירין, כף החיים אות לח).
וכן אם כבר הזכיר שם ה', אינו רשאי לסיים "למדני חוקיך" כדי לחזור ל"אתה גיבור", אלא יסיים ויחתום: "מחיה המתים" וימשיך כסדר, שכל שהזכיר שם ה' אינו חוזר (הליכות עולם ח"א עמ' קלד, וע"ע בשו"ת יביע אומר ח"א חאו"ח סי' כב אות יג).
ופשוט הדבר שגם אם הסתפק אם אמר: "משיב הרוח ומוריד הגשם" וכבר סיים התפילה, הדין הוא שאינו אינו חוזר.
וכדי להזכיר לציבור המתפללים לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" נוהגים לומר בקול רם בתוך השלושים יום לחג הסוכות: "משיב הרוח ומוריד הגשם", ובכך יזכרו הציבור לומר כן (ילקוט יוסף תפילה כרך ב, עמ' נד).
ומנהג הספרדים לומר "ומוריד הגֶשם" הגימ"ל בסגול. ואין לשנות ולומר הגימ"ל בקמ"ץ. והעצה שלא לטעות בדין זה, הוא להתרגל להתפלל מתוך הסידור בכוונה.
כיצד ינהג מי שטעה בתפילתו ואמר "מוריד הטל" במקום "משיב הרוח ומוריד הגשם"? עוד מאמרים