האם מותר לטלטל בשבת שיירי מאכל כמו עצמות של עוף ושאר מאכלים או קליפות של פיצוחים?

האם מותר לטלטל בשבת שיירי מאכל כמו עצמות של עוף ושאר מאכלים או קליפות של פיצוחים?

האם מותר לטלטל בשבת

 

האם מותר לטלטל בשבת שיירי מאכל כמו עצמות של עוף ושאר מאכלים או קליפות של פיצוחים?

 יש לחלק את התשובה לשני חלקים. האחד שיירי מאכל שראויים למאכל בהמה, והשני שיירי מאכל שאינם ראויים למאכל בהמה.

הנה כתב מרן השו"ע (סי' שח סכ"ז) שעצמות הראויים לכלבים וקליפות שראויים למאכל בהמה, וכן פרורים שאין בהם כזית מותר להעבירם מעל השלחן בידיו ממש, אבל קליפות שאינם ראויים למאכל בהמה, אסור לטלטלם בידיו. והדרך המותרת לטלטלם הוא לנער את הטבלא [ה"ה מפה] והם יפלו מאליהם.

וכן אם יש פת על השלחן מותר להגביה הטבלא ולטלטלה עם הקליפות שאינם ראויים מאכל בהמה, שהם בטלים אגב הפת.

ולכן כיום שפורסים ניילון על השלחן ויש בו גם משיירי מאכל הראויים למאכל בהמה, וקליפות של פיצוחים שאינם ראויים למאכל בהמה, מותר להרים את הניילון כולו ולזורקו לאשפה, שאינו מטלטלם בידיים וזה נחשב כניעור (חוט שני עמ' קכו).

וישנה דרך נוספת לטלטל קליפות של פיצוחים שאינם ראויים למאכל בהמה, אם הם מונחים על השלחן וצריך את מקום השלחן, מותר לטלטלם כטלטול מן הצד כגון לגרור אותם ע"י סכין או דבר אחר, ונחשב כטלטול מן הצד לצורך דבר המותר (ט"ז ס"ק יח, מ"ב ס"ק קטו, חזו"ע שבת ח"ג עמ' קסט). ויכול לטלטלם גם כלאחר יד דהיינו על ידי גב אצבעותיו (כמבואר ברמ"א סוף ס"ג, שו"ת אורל"צ ח"ב עמ' רטז).

וכל ההיתר לטלטל שיירי מאכל הראויים למאכל בהמה, הוא אפילו אם גר בעיר גדולה ואין בהמה בקרבת מקום, ואין צריך שתהיה בהמה שלו אלא כל שיש בהמה במקומו אפילו שאינה מצויה לפניו ממש ואינה שייכת לו (חזו"ע שבת ח"ג עמ' כג ועמ' כד).

האם מותר לטלטל בשבת שיירי מאכל כמו עצמות של עוף ושאר מאכלים או קליפות של פיצוחים? – עוד הלכות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

איך זוכים לילד כמו
סיפורים

איך זוכים לילד כמו מרן הרב אלישיב זצ"ל?

  איך זוכים לילד כמו מרן הרב אלישיב זצ"ל? לפני למעלה ממאה שנים – לעשות כביסה לא היה דבר של מה בכך: המלאכה – שנעשתה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן