
האם יש איסור צובע בשבת במשקים? והאם מותר לערב יין אדום ביין לבן?
כתב הרמ"א (סי' שכ) בדרכי משה: "שמעתי בשם רבי אברהם ממינץ שהיה אוסר לתת יין אדום לתוך יין לבן בשבת, משום צובע. אבל לפי מה שכתב בספר יראים שאין צביעה באוכלים, נראה שגם זה מותר".
וכן פסק מרן השלחן ערוך (שם סעיף יט) כדברי ספר היראים, שאין דין צביעה באוכלים בשבת ולכן מותר ליתן כרכום בתבשיל.
אלא שנחלקו הפוסקים אם יש דין צביעה במשקים, הרמ"א סובר שאין חילוק בין אוכלים ולמשקים ובשניהם אין איסור צביעה בשבת. ולדעתו מותר לצבוע יין לבן בשבת על ידי שיערב בו יין אדום. וכן כתב המשנה ברורה (ס"ק נו) שמותר לערב יין אדום בלבן ואף שמתכוון לצבוע את היין הלבן שאין להחמיר בזה, וכן דעת הפמ"ג (אשל אברהם ס"ק כה). אולם לדעת החיי אדם (כלל כד סעיף ה, נשמת אדם שם סק"ג) נראה שיש לאסור לעשות כן.
וכן כתב הבן איש חי (פר' פרשת פקודי אות ג) לאסור צביעה באוכלים ובמשקים וצריך להיזהר בכך אע"פ שאין כוונתו לצבוע, משום שדומה לעושה עין הצבע שאסור מן התורה לדעת הרמב"ם (פ"ט מהל' שבת הי"ד). וכן העלה לאסור בספרו שו"ת רב פעלים (ח"ג סי' יא).
אולם רבים מהאחרונים הסכימו לדעת הרמ"א שאין איסור צביעה במשקים וכן כתבו בספר יוסף אומץ (סי' תרסא), והמשנה ברורה (שם), ובשער הציון (סי' שיח ס"ק סד), ובשו"ת מים חיים משאש (ח"א סי' קיח), ובשו"ת שבט הלוי (ח"ט סי' עא), ובספר שלחן שלמה אויערבך (ס"ס שכ עמ' תלז), ובשו"ת ציץ אליעזר (חי"ד סי' מז עמ' צב), ובשו"ת שמש ומגן (בהשמטות לאו"ח סי' ד אות ז), ובשו"ת יביע אומר (ח"ב חאו"ח סי' כ), ובספרו חזון עובדיה (ח"ה עמ' לו).
ומאחר ואין איסור צביעה בשבת במשקאות, וכן המנהג פשוט. מותר לערב בשבת תמצית תה או קפה, וכן תרכיז ממותק של מיץ במים, והמחמיר בזה לכתחילה במקום שאפשר למזוג את היין האדום תחילה ולאחריו את היין הלבן או המים, תבוא עליו הברכה.
האם יש איסור צובע בשבת במשקים? והאם מותר לערב יין אדום ביין לבן? עוד הלכות