בשבת לתת קוביות קרח במשקה, האם מותר?

בשבת לתת קוביות קרח במשקה, האם מותר?

קוביות קרח במשקה

בשבת לתת קוביות קרח במשקה, האם מותר?

הנה בגמ' (שבת נא:) אמרו אין מרסקין את השלג ואת הברד בשבת בשביל שיזובו מימיו, אבל נותן הוא לתוך הכוס והקערה ואינו חושש.

ובטעם האיסור לרסק שלג וברד נחלקו ראשונים: רש"י כתב משום איסור מוליד, שהשלג מופשר ונעשה למים, ודומה למלאכה שבורא מים. אולם הרשב"א והר"ן כתבו טעם שהדבר אסור מטעם אחר גזירה שמא יסחוט פירות העומדים למשקים האסורים בסחיטה מן התורה כגון זיתים וענבים. וכן נראה מדברי הרמב"ם (פכ"א מהל' שבת הי"ג). אבל בספר התרומה (סי' רלה) כתב טעם אחר לאיסור והוא משום איסור נולד. (אגב יש הבדל בין איסור מוליד לנולד, מוליד זהו כשהאדם עושה כן בידיו, ואילו נולד הוא דבר שנעשה מאליו).

אלא שיש נפקא מינה בין הטעמים, לשני הטעמים הראשונים האיסור הוא דוקא לרסק בידיים, אך אם נתרסק מאליו הדבר מותר, ואילו לטעמו של ספר התרומה אסור אפילו אם נתרסק השלג מאליו שכן נוצר כאן דבר חדש האסור בשבת, אלא שאף לדעתו אם היה מעורב השלג במשקה אחר מותר.

להלכה פסק מרן השלחן ערוך (סי' שיח סט"ז, סי' שכ ס"ט) שאסור לרסק שלג וברד בשבת, ודוקא בידיו, אבל מותר להכניס קרח בתוך משקה והוא נימוח מאליו. והרמ"א כתב שיש מחמירים, ונהגו להחמיר ובמקום הצורך יש לסמוך על המקילים.

וכתב המשנה ברורה (שיח ס"ק קה, ושכ ס"ק לה) שאף המחמירים לא החמירו אלא בהנחה כנגד האש אבל בקרח שנותנו במשקה ונפשר לבד וגם אינו ניכר, הדבר מותר. וכן פסק מרן פאר הדור רבינו הגר"ע יוסף זצ"ל (חזו"ע שבת ח"ד עמ' קנה), ובשו"ת שבט הלוי ח"ז סי' מ, וראה בשמירת שבת כהלכתה (פ"י ס"ג).

וכתב עוד מרן זצ"ל בחזון עובדיה (שם עמ' קנח, וכן לפני כ-50 שנה בחוברת קול סיני עמ' 273) בשם השבולי הלקט (סי' פה) שהביא דברי אחיו רבי בנימין שיש לחלק בין סוגי הקרח, מה שאסרו הראשונים זהו דוקא לרסק ברד ושלג שדומה שסחיטת פירות, אבל בקרח שהיה מים והקפיאו אותו עד שנעשה קרח, מותר לרסקו שאינו דומה לסחיטת פירות. וכן מצדד לחלק כן הרב ערוך השלחן (סי' שכ סכ"ה). וכן פסק מרן הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א בשו"ת הראשון לציון (ח"ב סי' סב) שעל פי הדברים הללו, מותר לבחוש בכף את קוביות הקרח כדי שיקררו את המשקה יותר מהר, ואין לחוש משום ריסוק הקרח שכאמור אין במים שהוקפאו ונעשו קרח איסור ריסוק.

להלכה ומעשה מותר לתת קוביות קרח בכוס משקה כדי לקררו בשבת, ואין בזה איסור ריסוק קרח וברד שאינו עושה כן בידים אלא הקרח נימוח מאליו אל תוך המשקה, וכן מותר לבחוש בכף את קוביות הקרח כדי שיקררו את המשקה יותר מהר.

עוד כתבות בנושה שבת

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

מידות טובות כתנאי
אברהם אבינו

מידות טובות כתנאי

מידות טובות כתנאי אברהם אבינו שולח את אליעזר עבדו להביא כלה ליצחק בנו, ומבקש שיבדוק אם היא בעלת מידות טובות וגומלת חסד עם אחרים. סיפר

למה ביקש הרב אלישיב
סיפורים

למה ביקש הרב אלישיב ללמוד אנגלית?

  למה ביקש הרב אלישיב ללמוד אנגלית? מסופר על מרן הגאון רבי יוסף שלום  אלישיב זצ"ל מגדולי ישראל בדור האחרון, שפעם אחת חלה ונפל למשכב,

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן