אדם שקנה לחבירו שעון בעיצומו של יום השבת והביאו לו בימות החול, האם מותר להשתמש בשעון?

אדם שקנה לחבירו שעון בעיצומו של יום השבת והביאו לו בימות החול, האם מותר להשתמש בשעון?

אדם שקנה לחבירו שעון

 

אדם שקנה לחבירו שעון בעיצומו של יום השבת והביאו לו בימות החול, האם מותר להשתמש בשעון?

הנה תחילה יש לדון מהו האיסור שעשה חבירו. שנינו במשנה ביצה (לו:) לא מקדשין ולא מעריכין ולא מחרימין. ובטעם האיסור אמרו בגמ' (דף לז.) משום מקח וממכר. ופירש רש"י שני טעמים, הראשון שמוציא מרשות ליד ההקדש ונראה הדבר כמקח וממכר ואסור לעשות כן משום "ממוצא חפציך". וכ"ה בתוספות (שבת קנ. ד"ה ודיבור) שאסרו מסחר ועבודה ושכירות פועלים מן התורה. וביאר הגאון רבי עקיבא איגר (מהדו"ק סי' יז) שאינו מן התורה ממש אלא שיש לו מקור מן התורה. וכך מבואר בירושלמי (בבא קמא פ"ז ה"ד) שמקח וממכר אסור מדרבנן.

וטעם שני ברש"י שמקח וממכר אסור שמא יבוא לכתוב שטר מכירה, והכל גזרה אחת. וכ"כ הרי"ף (ביצה כ:) והרמב"ם (פכ"ג מהל' שבת הי"ב).

מעתה מובן שאיסור מקח וממכר אינו אלא מדרבנן. ובאשר להנאה ממעשה שבת בגמ' (כתובות לד.) נחלקו רב אחא ורבינא חד אמר אסור מדאורייתא שנאמר "ושמרתם את השבת כי קודש היא לכם", מה קודש אסור באכילה אף מעשה שבת אסורים באכילה. וחד אמר אסור מדרבנן היא קודש ואין מעשיה קודש.

ובשלחן ערוך (סי' שיח ס"א) נפסק כשלושת עמודי הוראה רי"ף רא"ש ורמב"ם כדעת רבי יהודה בתוספתא שבת פ"ג מ"ג) שהמבשל בשבת במזיד אסור לו ליהנות מתבשיל זה לעולם ולאחרים מוצאי שבת מיד,  ואם בישל בשוגג מותר הין לו ובין לאחאחם למוצאי שבת מיד.

וכתב המשנה ברורה סק"ג בשם הגר"א שדוקא באיסור תורה החמירו לו ל.הנות מהמלאכה לעולם אולם באיסור מדרבנן יהיה מותר בין לו ובין לאחרים אפילו בו היום. וכ"כ בביאור הלכה (ד"ה המבשל) בשם החיי"א שבדרבנן יש להקל ליהנות. וכן כפל דבריו בסימן שלו (ס"ק יב).

וכן כתבו הכף החיים (אות ז) ומרן הגר"ע יוסף בחזון עובדיה (שבת ח"ה עמ' ב) ובהליכות עולם (ח"ג עמ' ריח) שבאיסור דרבנן לא קנסו שוגג אטו מזיד, ואם עשה כן בשוגג ומותר בו ביום.

והוסיף המשנה ברורה (סק"ה) שבאופן שאין לחשוש שאם נתיר ליהנות ממעשה חילול השבת, הוא יבוא לעשות כן גם בשבת אחרת, שאין אדם חוטא ולא לו, מותר מיד למוצאי שבת מיד.

וכבר כתב מרן החזון איש (סי' לח אות ד) "והעובד בשבת הוא עושה במרד ר"ל, והנהנה ממעשיו מעיד ח"ו שאין לבו כואב על חילול שבת, ויהא רעוא שישובו בתשובה שלמה במהרה.

וכאמור לאחר שהוכחנו שאיסור מקח וממכר אינו איסור אלא מדרבנן, שמותר להשתמש בשעון אף שנקנה תוך כדי חילול שבת. ועוד שאותו חבר מומר לחילול שבת עשה מעשה המכירה בשוגג בין אם לא ידע שזה אסור ובין אם שכח שאסור, ומותר להשתמש בשעון זה. מכל מקום המחמיר שלא להשתמש בשעון זה שנקנה תוך חילול שבת ורמיסת קדושתה תבוא עליו ברכה.

אדם שקנה לחבירו שעון בעיצומו של יום השבת והביאו לו בימות החול, האם מותר להשתמש בשעון? –  עוד הלכות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

מה אמר הרב קנייבסקי
מוסר והשקפה

מה אמר הרב קנייבסקי לעשיר שביקש לשמח אותו?

  מה אמר הרב קנייבסקי לעשיר שביקש לשמח אותו? כמדי יום בשעות קבלת הקהל, חדר הכניסה אל ביתו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים

חומש בראשית

רק בעזרת ה'

לאחר שיוסף הצדיק שהה בבית האסורים שתים עשרה שנים תמימות. עשר שנים בגין עלילת שווא מרושעת של אשת פוטיפר, ועוד שנתיים על ששם מבטחו בבשר

קדושת התפילין של ה'אור החיים'
סיפורים

קדושת התפילין של ה'אור החיים'

  קדושת התפילין של ה'אור החיים' הקדוש זיע"א, מיוחד ליום ההילולא תשפ"ב גדלותו של רבינו חיים בן עטר – ה'אור החיים' הקדוש זיע"א היתה מיוחדת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן