
החל מליל ז' בחשון [היום בערבית של יום ש לישי הקרוב], מתחילים לומר "ותן טל ומטר לברכה", בברכת "ברך עלינו" (שו"ע סי' קיז ס"א).
ואם טעה ולא אמר "ותן טל ומטר לברכה" או אם רק נסתפק אם אמר "ותן טל ומטר לברכה", והוא נמצא בתוך שלושים יום הראשונים , יש בזה כמה חילוקים ונבארם לפי סדר הקדימה:
אם נזכר בברכת השנים לפני שאמר תיבת "ה' ", יחזור לתחילת ברכת השנים ויאמר שם "ותן טל ומטר לברכה" , וימשיך בתפילתו, אך אם נזכר לאחר שכבר אמר "ברוך אתה ה'", ולפני שחתם "מברך השנים", יאמר "למדני חוקיך" ויחזור לתחילת ברכת השנים (הלכה ברורה ח"ו עמוד קצד).
אולם אם נזכר לאחר שחתם "מברך השנים" ועדיין לא התחיל ברכת "תקע בשופר", יאמר שם " ותן טל ומטר לברכה" וימשיך ברכת "תקע בשופר" (כה"ח סי' קיז אות לד).
ונכון שגם בברכת "שמע קולנו" יאמר "ותן טל ומטר לברכה על כל פני האדמה" (הלכה ברורה שם עמ' קצה).
אולם אם נזכר לאחר שהתחיל את ברכת "תקע בשופר" עד ברכת "שמע קולנו", ימתין עד שיגיע לברכת "שמע קולנו", ולפני שיאמר "כי אתה שו מע תפילת כל פה" יאמר שם "ותן טל ומטר לברכה" וימשיך בתפילתו (שו"ע שם ס"ה).
ואם שכח לומר גם בברכת "שמע קולנו" והתחיל כבר "ברוך אתה ה'" ועדיין לא חתם "שומע תפילה", יאמר שם "למדני חוקיך" ויחזור לתחילת "שמע קולנו" ויאמר שם "ותן טל ומטר לברכה" וימשיך בתפילתו כרגיל (מ"ב שם, כה"ח אות מב).
ואם סיים ברכת "שמע קולנו" אבל לא התחיל "רצה", יאמר שם "ותן טל ומטר לב רכה", אולם אם נזכר בין ברכת רצה ל"יהיו לרצון" האחרון, חוזר לתחילת ברכת השנים וישאל שם "ותן טל ומטר לברכה" וימשיך תפילתו כרגיל.