
למה חנוכה נקרא כך?
הגשנו לפניכם שמונה טעמים למה חנוכה נקרא כך
הנה כמה טעמים נאמרו על קריאת הימים הללו הנקראים "חנוכה", ונביא מקצתם:
א. לאחר שהיוונים טימאו את בית המקדש, נכנסו החשמונאים סתרו את המזבח ושבו ובנו אותו מחדש, וכל שמונת הימים היו מתקנים בכלי שרת, ונקרא חנוכה על שם חנוכת המזבח (כמבואר בגמ' ע"ז נב: שהחשמונאים גנזו את אבני המזבח ששיקצו היוונים, וכ"כ האור זרוע ח"ב הל' חנוכה סי' שכא, והמהרש"א שבת כא: ד"ה מאי חנוכה, רמ"א סי' תרע ס"ב).
ב. שנחו החשמונאים ממלחמתם ביוונים בכ"ה בכסלו, ונרמז במילה חנוכה חנו בכ"ה (הר"ן שבת כא:, שבלי הלקט סי' קעד, מ"ב סי' תרע סק"א, הקשה בבן יהוידע שבת כא: ד"ה מאי חנוכה, א"כ למה לא קראו לימים הללו נחו כה ע"ש שנחו בכ"ה בכסלו, ותירץ שימים אלו הם ימי שמחה והלל ונתקנו כדי להודות ולהלל על הנס, אולם אינם אסורים בעשיית מלאכה כיו"ט גמור, ואם היו נקראים חנו כה היו מורה הענין על מנוחה ושביתה ממלאכה כשאר ימים טובים, לפיכך היפכו האותיות מנחו לחנו, ועוד תירץ שכדי להודות על חידוש הנס קבעו שח' ימי הודאה, שאינו כשאר נסים שנקבעו חיום אחד, וע"כ הקדימו האות ח' לחנוכה), ונרמז במ"ב מסעות שנסעו ישראל במדבר, שהחנייה הכ"ה היא חַשְׁמֹנָה (הגרי"ח זוננפלד בשו"ת שלמת חיים סי' תתרמא).
ג. מלאכת המשכן הושלמה בכ״ה בכסלו והיה המשכן מוכן לחנוכתו, אלא שהשאירוהו מקופל אחד בניסן שבחודש זה נולד יצחק אבינו, והפסיד כסלו שנגמרה בו המלאכה, ואמר הקב״ה עלי לשלם לכסלו, ושילם לו חנוכת בית חשמונאי (ילקו״ש מלכים א, רמז קפד, הובא באליה רבא סי׳ תרע, ובמ״ב שם סק"ז).
ד. כ"ד ספרים בכתבי הקודש, הם ניתנים להיכתב בתורה ולא יותר, ולכן ניסי חנוכה הם הכ"ה אבל אינם נכתבים שנאמר "וכמשמרות נטועים (קהלת יב, יא), ורמז לכך חנוכה נוטריקון ח' נ'ביאים, ו' כ'תובים, ה' מגילות. ולכן מפרסמים הנס על ידי הדלקת הנרות שאינו יכול להיכתב (שו"ת שלמת חיים שם).
ה. חנוכה מלשון חֵן בכ"ה בכסלו, שבו מצאו חנינה מאויביהם (שבלי הלקט סי' קפט).
ו. מחמת הצרות הרבות לא היו יכולים החשמונאים לעסוק בתורה ולהתפלל אל ה' כראוי, אולם דבר אחד יכולו לעשות והוא לייחד את השי"ת בפסוק "שמע ישראל ה' אלהינו אחד אחד", שיש בו כ"ה אותיות, ועל ידי ייחודם את ה' נצחו את אויביהם למעלה מדרך הטבע, ולכן נקרא שמו חנוכה 'חנו כ"ה' רמז שעל ידי כ"ה אותיות שבפסוק "שמע ישראל", זכו לנצח את האויב במלחמה (הגה"ק רבי אברהם סבע בספר צרור המור פר' ואתחנן עמ' קלד).
ז. חנוכה נוטריקון ח' ימים הדליקו שבעה נרות במנורת בית המקדש, שנמצא שהדליקו נ"ו נרות, והתחילו להדליקם בכ"ה בכסלו הרי אותיות חנוכה (שו"ת שלמת חיים שם).
ח. חנוכה נוטריקון ח' נ'רות ו'הלכה כ'בית ה'לל, שהלכה נפסקה כבית הלל שבכל יום מדליקים נר נוסף והולך ומוסיף (רבינו דוד אבודרהם בסדר הדלקת נר חנוכה, הוב"ד בכה"ח סי' תרע אות ב, וע"ע בספר חנוכה בציון עמ' קכא).
למה חנוכה נקרא כך? – עוד מאמרים לחנוכה