
תחילה יש לדעת שבכל השנים כשערב פסח חל בימות החול הבכורים צריכים להתענות (שו"ע סי' תע ס"א), זכר לנס שניצלו ממכת בכורות שהפלה (הבדיל) הקב"ה בין בכורי מצרים לבין בכורי ישראל (טור סי' תע), ואלו החייבים להתענות: כל בכור בין שהוא בכור מאב ובין מאם. וכן בכור שהוא כהן או לוי (בא"ח פר' צו הכ"ה, מ"ב סק"ב), וכן בכור שנולד אחרי נפל שלא חי שלושים יום (כה"ח אות ו), אבל בכור שנולד בניתוח קיסרי והבא אחריו אינם חייבים להתענות (כה"ח אות ג).
ובזמנינו שירדה חולשה לעולם, נהגו לפטור את התענית על ידי השתתפות בסעודת מצוה כגון ברית מילה, פידיון הבן, סיום מסכת וסעודת חתן וכלה (שו"ת יבי"א ח"א סי' כה, חזו"ע פסח עמ' רח).
ויש כאלו שיש ספק לגבם האם חייבים להתענות, אישה בכורה יש אומרים שצריכה להתענות (שו"ע סי' תע ס"א), ויש אומרים שאינה מתענה (רמ"א שם, בא"ח פר' צו הכ"ה, חזו"ע פסח עמ' רז, שו"ת אורל"צ ח"ג פי"ב ה"ב), וכן המנהג, וטוב שתבוא לבית הכנסת ותשתתף בסעודת סיום מסכת (שו"ת יחו"ד ח"ג סי' כה), ואם אינה יכולה לבוא לסיום מסכת, די שיביאו לה לטעום מסעודת הסיום (חזו"ע פסח עמ' ריג).
ויש שפטורים לגמרי מהתענית, חתן בכור ואסור לו להחמיר ולהתענות, וטוב שישתתף בסיום מסכת (ילקו"י פסח ח"ב עמ' תשסב), וכן המוהל ואבי הבן פטורים מתענית בכורות (בא"ח פר' צו הכ"ה, הליכו"ע ח"א עמ' רצא).
וכן יש נהגו שהאב מתענה עבור בנו הבכור כשהוא קטן, ואם גם האב בכור אמו תתענה במקום הבן (רמ"א ס"ב), ואם מכיר בעצמו שאם יתענה יהיה לו קשה לקיים את הסדר כהלכתו אין לו להחמיר, והנכון שישמע סיום מסכת
ויפטור עצמו מהתענית (חזו"ע פסח עמ' ריד).
החייבים להתענות חייבים להיות נוכחים בסיום המסכת, וצריכים לאכול כזית מהעוגיות או הפירות או לשתות רביעית יין, ולכן אם אינו נמצא בסעודת המצוה ורק מביאים לו לטעום, לא עשה כלום וחייב להתענות (חזו"ע פסח עמ' ריב, שו"ת אורל"צ ח"ג פי"ב ה"א), ואם אין מספיק כיבוד יקדימו לתת לבכורים לאכול קודם. ובשעת הדחק
שנאנס ולא יכול להשתתף בסעודת סיום מסכת, ושמע הסיום דרך הטלפון או ששמע בשידור חי דרך המחשב,
הרי הוא כאחד מהמשתתפים ורשאי לאכול בביתו, אך לא כשמתעצל מחמת סתם טרדה (ילקו"י פסח ח"ב עמ' תשס).
אלא שהשנה ערב פסח חל בשבת, יש אומרים שיש להקדים את תענית בכורים ליום חמישי י"ב בניסן (שו"ת מהרי"ל סי' קי, שו"ת תרומת הדשן סי' קכו), ויש אומרים שהתענית נדחית לגמרי ומאחר וזמנה בשבת ואי אפשר להתענות בשבת, וכן דעת מרן השלחן ערוך (סי' תע ס"ב), מכל מקום טוב שהבכורים השתתפו בסעודת מצוה כגון ברית מילה, פידיון הבן, סיום מסכת וסעודת חתן וכלה, ובכך יפטרו עצמם מן התענית, וכן אב שנהג להתענות עבור
בנו הבכור הקטן פטור מהתענית, וכן נשים שנהגו להחמיר על עצמן ולבוא לשמוע סיום מסכת, פטורות מהתענית ואינן צריכות לבוא לשמוע סיום מסכת(חזו"ע פסח עמ' רנד, שו"ת אורל"צ ח"ג פי"ג ה"ג).