
האם מותר לאכול פיצה עם טונה או דגים עם גבינה? ומה הדין לאכול דגים עם חמאה?
במשנה (חולין קג:) מבואר שאסור לבשל בשר בחלב אבל בשר דגים או חגבים מותר לבשלם בחלב. וטעם ההיתר משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה התורה, ואפילו מדרבנן אינו נאסר. וכן פסקו הרמב"ם ומרן השו"ע (יו"ד סי' פז ס"ג) שאין לאסור בישול או אכילת דגים עם חלב.
אולם מרן הב"י (שם) כתב: "שהרמב"ם והרשב"א כתבו שמותר לאכול דגים בחלב, מכל מקום אין לאכול דגים בחלב מפני הסכנה". ויש שהסבירו (ט"ז, מג"א) שדברי מרן בב"י הם טעות סופר, שהרי ציין שמקור הדין באו"ח סי' קעג והרי שם מדובר באכילת דגים עם בשר וזה סכנה, אבל אין לאסור אכילת דגים עם חלב. וכן כתב הרמ"א (דרכי משה אות ד), והוסיף שלא ראה מימיו מי שנזהר בזה שלא לאכול דגים בחלב.
אלא שכתב רבינו בחיי (פר' משפטים) שסכנה לבשל דגים בחלב ולאכול מהתבשיל, שיש בזה חשש צרעת, וכן דעת דעת רבים מהאחרונים (כנה"ג יו"ד סי' פז הגהות ב"י אות יט, שו"ת זבחי צדק סי' פז ס"ק יח, בא"ח פר' בהעלותך אות טו, שו"ת רב פעלים ח"ב חיו"ד סי' י, כה"ח אות כד), ופסקו שעל פי חכמי הרופאים, דגים המבושלים בחלב מהווים סכנת חולי של ממש, וכלל אמרו חז"ל: "חמירא סכנתא מאיסורא".
מכל מקום האחרונים (שם) מקילים לאכול דגים עם חמאה, שכן, די לנו במה שאסרנו דגים בחלב אבל החמאה אינה אלא שומן הבא מן החלב, ועל כן יש להתיר לאוכלה יחד עם דגים.
וכן הכריע מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יחוה דעת (ח"ו סי' מח, וכן בספרו הליכות עולם ח"ז עמ' כ), שכן מנהג הספרדים לאסור אכילת דגים עם חלב מפני חשש סכנה, ואם נתבשלו בטעות, מותר לאכלם.
להלכה ולמעשה, מנהג הספרדים להימנע מלאכול יחד דגים עם חלב משום חשש של סכנה, ואם בטעות נתבשלו דגים בחלב, אים לאסור בדיעבד, ואפילו אם אין ששים בחלב כנגד הדגים. אבל הנוהגים לאכול דגים עם חמאה, אשאים להשאר במנהגם משום שאינה חלב ממש אלא שומן של חלב. ומנהג האשכנזים לאכול דגים בחלב כהוראת רבותיהם, ויש להם על מה שיסמוכו.
האם מותר לאכול פיצה עם טונה או דגים עם גבינה? ומה הדין לאכול דגים עם חמאה? – עוד מאמרים