
אם התחיל לאכול סעודה שלישית קודם שקיעת החמה, האם רשאי להמשיך בסעודתו?
כתב מרן השלחן ערוך (סי' רצט ס"א) אם התחיל לאכול סעודה שלישית מבעוד יום ושקעה החמה, רשאי להמשיך בסעודתו ואין צריך להפסיק. ויש אומרים בספק חשיכה דהיינו בבין בשמשות, אין צריך להפסיק אבל בודאי חשיכה אפילו היה יושב ואוכל, פורס מפה ומבדיל וגומר סעודתו.
וכתב הרמ"א שהמנהג פשוט כסברה ראשונה שאין צריך להפסיק סעודתו.
וידוע הכלל שבכל מקום שמרן כותב סתם ויש אומרים, הלכה כסתם (מרן החיד"א בברכ"י שיורי ברכה או"ח סי' סא סק"ב, ספר יד מלאכי כללי השו"ע אות יז, שו"ת יביע אומר ח"י סי' לה אות ב). ולכן העיקר להלכה ולמעשה שאין צריך להפסיק סעודתו אפילו לאחר צאת הכוכבים. וכן כתבו המשנה ברורה (סק"ד), והכף החיים (אות יב) שהלכה שמותר להמשיך בסעודתו גם לאחר צאת הכוכבים, וכן משמע מדברי רבינו האר"י ז"ל (פרי עץ חיים שער ח"י פכ"ד), וכן פסק בחזון עובדיה (שבת ח"ב עמ' שצד).
ואם לא התחיל עדיין לאכול סעודה שלישית, כתב הט"ז (סי' רצט סק"א) שלדעת מרן השו"ע יכול לאכול סעודה שלישית אף לאחר השקיעה, שיש לאסור רק בודאי חשיכה לאחר צאת הכוכבים אבל בספק חשיכה בבין השמשות מותר. וכן דעת המשנה ברורה (סק"א) שצריך לאכול אפילו לאחר השקיעה, וכן כתב הגר"ח פלאג'י בכף החיים (סי' לו סע"ח בשם שו"ת זכור ליצחק סי' פב), ובערוך השלחן (סי' רצט ס"א), אולם לדעת הבן איש חי (ש"ב פר' ויצא אות יח) אם התחיל לאכול חצי שעה לפני שקיעת החמה, אסור להמשיך לאכול לאחר השקיעה.
מכל מקום הכריע מרן פאר הדור רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בספרו חזון עובדיה (ח"ב עמ' שצ, ובעמ' שצג בהערה כתב להתיר משום ספק ספיקא להקל, שמא הלכה כרבי יוסי בגמ' שבת לה. הסובר שכל זמן בין השמשות דרבי יהודה יום הוא ורק לאחר מכן מתחיל בין השמשות, ואכן הלכה כרבי יוסי נגד רבי יהודה כמבואר בגמ' בעירובין מו:, אלא שבהלכות שבת אנו פוסקים להחמיר כרבי יהודה, ושמא בין השמשות יום הוא, ובצירוף דעת רבינו תם שבין השמשות שלנו יום הוא וכ"פ מרן בשו"ע סי' רסא ס"ב, והט"ז שמיקל יש לנו להתיר) שהעיקר להלכה ולמעשה שאם לא הספיק לאכול סעודה שלישית וכבר שקעה החמה, מותר להתחיל לאכול עד כרבע שעה לאחר שקיעת החמה, ואף כשיגיע צאת הכוכבים אינו צריך להפסיק (חזו"ע שם עמ' שצג, ובעמ' שצה בהערה דחה דברי שו"ת אור לציון ח"ב פכ"א ה"ח שכתב שאם אכול פחות מחמש דקות קודם השקיעה אין לו לאכול יותר מכביצה, שעפ"י המבואר רשאי לאכול כרגיל ואף יותר מכיצה), וכן פשט המנהג להקל (הליכות עולם ח"ג עמ' קנח).
להלכה ולמעשה אם התחיל לאכול סעודה שלישית מבעוד יום ושקעה החמה, יכול להמשיך לאכול כרגיל אפילו לאחר צאת הכוכבים שהרי התחיל בהיתר, ואם לא הספיק לאכול סעודה שלישית מבעוד יום, יכול להתחיל בסעודה עד כרבע שעה לאחר שקיעת החמה, ואף כשיגיע זמן צאת הכוכבים אין צריך להפסיק.
אם התחיל לאכול סעודה שלישית קודם שקיעת החמה, האם רשאי להמשיך בסעודתו? – עוד הלכות