אם הפסיק בדיבור בין ברכת "המוציא לחם מן הארץ" לטעימה, האם צריך לחזור ולברך?

אם הפסיק בדיבור בין ברכת "המוציא לחם מן הארץ" לטעימה, האם צריך לחזור ולברך?

אם הפסיק בדיבור בין ברכת

אם הפסיק בדיבור בין ברכת "המוציא לחם מן הארץ" לטעימה, האם צריך לחזור ולברך?

כתב מרן השלחן ערוך (סי' קסז ס"ו) יאכל מיד לאחר הברכה ולא יפסיק בין ברכה לאכילה. ואם שח שיחה שאינה מענין הסעודה, צריך לחזור ולברך ברכת המוציא אבל אם שח מענייני הסעודה כגון שאמר: "הביאו מלח או לפתן (סלט)", "תנו לפלוני לאכול או תנו לבהמה לאכול", אינו צריך לחזור ולברך.

והוסיף המשנה ברורה (ס"ק לז) שאף אם אמר הביאו כלים צלחת או סכו"ם בדיעבד לא נחשב להפסק ואינו חוזר ומברך, וכן כתבו הכף החיים (אות מח) והלכה ברורה (ח"ח עמ' שנג).

וכשהפסיק בדיבור שאינו צריך לחזור ולברך, אין זה לכתחילה אלא בדיעבד ולכן יש להזהר שלא לדבר כלל בין הברכה לטעימה (ב"י שם בשם כלבו), וכן פסק מרן בשלחן ערוך (שם).

וכתבו האחרונים שאפילו הפסיק בדיבור התיבה אחת שלא מענייני הסעודה חוזר ומברך (מ"ב ס"ק לו, כה"ח אות מד, הליכות עולם ח"א עמק שדמ). וה"ה לשאר הברכות כשדיבר שלא מעניין הברכה לפני הטעימה (הלכה ברורה ח"ח עמ' שנא).

לכתחילה נכון שלא ידבר עד שיאכל כזית מהפת כן כתב הבן איש חי (פרשת אמור הי"ד), המשנה ברורה (ס"ק לה), והכף החיים אות טו.

להלכה ולמעשה אם דיבר בין הברכה לטעימה שלא מעניין הסעודה יחזור ויברך שוב ברכת "המוציא", אך אם הפסיק מענייני הסעודה אינו חוזר ומברך.

אם הפסיק בדיבור בין ברכת "המוציא לחם מן הארץ" לטעימה, האם צריך לחזור ולברך? –  עוד הלכות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

התמים השלם - יהודי שהיה
סיפורים

התמים השלם – יהודי שהיה מביא מדי שבוע קרבן לה'

  התמים השלם – יהודי שהיה מביא מדי שבוע קרבן לה' צריך לעשות מצוות ומעשים טובים מתוך הלב בכוונה טהורה ובתמימות, ש"רחמנא ליבא בעי דכתיב

רעיון לפרשת ויחי
חומש בראשית

רעיון לפרשת ויחי – על חרב וחץ ומה שביניהם

  רעיון לפרשת ויחי – על חרב וחץ ומה שביניהם בין שלל הכינויים שנאמרו במעלתם של עם ישראל הוא תולעת יעקב. שכך אמרו חז"ל על

פרשת ראה - מה תפקידנו
חומש דברים

פרשת ראה – מה תפקידנו בחודש אלול?

  פרשת ראה – מה תפקידנו בחודש אלול הרחמים והסליחות שבת מברכין חודש אלול – "הרחמים והסליחות", שוב ניתנת לנו הזכות הגדולה לתקן את מעשינו

לפני ראש השנה מדוע
הלכות

לפני ראש השנה, מדוע קוראים קללות?

  לפני ראש השנה, מדוע קוראים קללות שבפרשת כי תבוא ? עזרא תיקן להם לישראל שתהא קריאת התוכחה שבפרשת כי תבוא נקראת לעולם לפני ראש

ט׳ באב - דיני אכילת
הלכות

ט׳ באב – דיני אכילת בשר ושתיית יין

ט׳ באב – דיני אכילת בשר ושתיית יין אכילת בשר – נוהגים להחמיר שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין מראש חודש אב עד אחר התענית,

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן