איך נועלים נעלים על פי ההלכה?

איך נועלים נעלים על פי ההלכה?

 

תחילה נועלים נעל ימין ולא קושרים את השרוכים, אחר כך נועלים נעל שמאל וקושרים את השרוכים, ולבסוף חוזרים וקושרים נעל ימין.

אם היו לנעלים סגירת סקוטש או רוכסן, יש אומרים שינעל תחילה ימין ואחר כך ינעל שמאל ויסגור נעל שמאל ויחזור ויסגור העל ימין, ויש אומרים שאין צריך להקפיד על כך משום שאין דינם כנעל עם שרוכים.

אם היתה נעל ללא שרוכים, ינעל תחילה נעל ימין ואחר כך ינעל נעל שמאל.

איטר יד ואישה ינהגו כמנהג העולם שינעלו תחילה ימין ואחר כך ינעלו שמאל ויקשרו שמאל ואחר כך יקשרו ימין.

 

הלכה בהרחבה

בגמרא (שבת סא.) רבי יוחנן סבר שנועלים נעלים כדרך שמניחים תפילין, כלומר, קודם נועלים את נעל שמאל ואחר כך נועלים נעל ימין, אלא שבברייתא כתוב להיפך כשהוא נועל, נועל של ימין ואחר כך נועל שמאל.

אמר רב יוסף לכן דעבד הכי – עבד, דעבד הכי – עבד, ואפשר לנעול ימין תחילה ואפשר לנעול שמאל תחילה. אמר רב נחמן בר יצחק ירא שמים יצא ידי חובת כל הדעות, כיצד, ינעל תחילה נעל ימין ולא יקשור את השרוכים, ואחר ינעל שמאל ויקשור את השרוכים, ויחזור ויקשור את השרוכים של ימין. אמר רב אשי ראיתי את רב כהנא שלא הקפיד לנעול ימין או שמאל תחילה.

מרן השלחן ערוך (סי' ב ס"ד) פסק כדברי רב נחמן בר יצחק, שיש לנעול נעל ימין תחילה בלי לקשור, ואחר כך לנעול נעל שמאל ולקשור, ולאחר מכן יש לקשור נעל ימין.

והטעם שמקדימים לנעול נעל ימין שמצינו בתורה שהימין חשוב יותר מהשמאל, שכן על הכהן להזות על המטהר על בוהן ידו ורגלו הימנית (משנה ברורה סק"ה), אולם לענין הקשירה יש להקדים ולקשור את נעל שמאל, שהתורה נתנה חשיבות לשמאל, שקושרים את התפילין על יד שמאל (משנה ברורה סק"ו, וכתב הכף החיים אות י שהמחליף סנדל של שמאל לימין, קשה לשנאה ומאבד מזונותיו).

ונעל שיש בה קשירת סקוטש או רוכסן, דינם כמו נעל שיש לה שרוכים (משנה ברורה דרשו הערה 14 בשם מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל), ויש אומרים שאין צריך לסגור נעל שמאל בתחילה, שרוכסן לא נחשב קשירה (הלכה ברורה ח"א עמ' כז).

ובנעלים שאין בהן קשירה, יש לנעול קודם את מנעל ימין ואחר כך מנעל שמאל (רמ"א שם).

וכן איטר יד שמניח תפילין על יד ימין, יקשור נעל שמאל תחילה, כשאר כל האדם (תורת חיים סופר סק"ג, ילקוט יוסף סי' ב הלכה ז, הלכה ברורה שם), וכן ואישה שלא מנחת תפילין, תנהג כאיש שתנעל ימין ואחר כך שמאל, ותקשור שמאל ואחר כך ימין, וכן ינהג ילד קטן שלא הגיע לגיל מצוות (הלכה ברורה שם).

סיפורים

אל תמהר להאשים אחרים! סיפור מחזק!

  אמר פעם אדם נבון: "הכלל בחינוך הילדים הוא, אם בבית חם בחוץ קר, אך אם בבית קר בחוץ חם". כל אדם אפילו מבוגר שמח לקבל

פרשת בלק - למה לקלל
חומש במדבר

פרשת בלק – למה לקלל אם אפשר לברך?!

פרשת בלק – למה לקלל אם אפשר לברך?! בלק בן ציפור מלך מואב שוכר את שירותיו של ה"מקלל הלאומי" אשר יודע דעת עליון – בלעם

מה עשה הרב עובדיה בשעת האזעקות בירושלים?

  זהו סיפור המביע את אהבת התורה של מרן פאר הדור הגאון רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, היו אלו ימים קשים לעם ישראל, הירדנים הפגיזו את

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן